sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

לתחום ראייתנו בכלל או עניינו אותנו רק מבחינת הצמחייה של ארצותיהם או מבחינת התפשטותה של אירופה בהן , התייצבו כשותפים שווי זכויות וערך בע שייה היסטורית גלובאלית . מנקודת מבט זאת מזדקרת דמותו של יעקב בורקהארט כחלוץ של כתיבת היסטוריה אוניברסאלית . אמנם , הגדרה זו צריכה בירור ותיחום . ראוי בורקהארט לכינוי היסטוריון אוניברסאלי לא על שראייתו הקיפה את כל משפחות האדם , או משום שהצליח לחשוף את השפעות הגומלין שביניהן , אלא על שזנח את הטיפול המסורתי בלאום או מדינה כיחידה היסטורית , ולא נתן דעתו על מאבקי כוח בזירה הבינלאומית , אלא ביקש להתחקות על מתכונות תרבות המשותפות ליחידות מדיניות רבות והמהוות מצע לחיים של לאומים שונים , כדי להעלות את הקווים הכלליים הקובעים את אופיה של ההיסטוריה בכללה . בורקהארט כהיסטוריון היה Europe-centred ביותר . את עולמו של המזרח הרחוק הוציא בפירוש מחוץ לתחום עניינו ; קודם כל מפני שלא הכיר אותו כלל , ושנית מפני שהאמין שסין ויאפאן ושאר גזעי המזרח לא השפיעו כל השפעה על אירופה . הודו עניינה אותו רק כאזור מפגש של ההלניזם והתרבות ההודית . באפריקה , כנושא למחקר היסטורי , לא התעניין איש בימי בורקהארט . אך להיסטוריון השווייצי היה נימוק נוסף להתעלם מהיבשת השחורה מדרום למצרים ומאפריקה של הקיסרות הרומאית . בורקהארט —כדבריו —ייחס חשיבות רק לתופעות בשלות ותרבויות שהגיעו לפרקן . לפי דעתו אין ללמוד דבר על התהוות החברה והמדינה האירופית או התפתחות התרבות המערבית מתוך השוואה לשבטים פרימיטיביים , כמו שאין תועלת בעימות החברה האנושית כנגד חברת נמלים , דבורים או בעלי חיים אחרים . לא היה בו , בבורקהארט , שמץ של אנתרופולוג , ורק בהסתייגויות חמורות ניתן לראות בו סוציולוג , אף כי גישתו הכללית היא לכאורה גישה של סוציולוג . הוא חשב את העיסוק בהתחלות ראשונות הלוטות בערפל כדבר עקר , והוא גם סירב להרהר בתחנות האחרונות והתכ ליות המוחלטות של ההיסטוריה . תרבות האיסלאם עוררה במחבר תולדות התרבות היוונית יחס של בוז , ובקצה השני של היריעה של תרבויות העולם — העם האמריקני היה בעיניו גזע בארבארים , מאחר שחסרו לו שורשים היסטוריים ותודעה היסטורית . רוסיה והעולם הסלאבי מתדפקים על שערי ההיסטוריון מבאזל רק לעתים רחוקות , ורק כדוגמאות מרתיעות . אבל יקשה— , השואל , —על אף צימצום העיון בתחום גיאוגראפי תרבותי אחד , המערב , כלום אין כוחם של החוקים והכללים שהעלה יעקב בורקהארט יפה גם לגבי שאר היחידות של ההיסטוריה ? שאלה זו מעטים יעיזו להשיב עליה תשובה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help