sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פסים למגמה חילונית מדינית כשהמדובר בתולדות זמנם או הקרוב לזמנם -,ואילו א' מחוגי נביאים שכבר קודם לי' הופיעו בתפקידם לכלכל ולשיר את דבר אלוהים' ופעולתם הספרותית האריכה ימים הרבה אחריו' שאינם תלו יים בחצר' ופרנסתם על העם , שנמשכים פחות אחר הסיפור' אך נפעמים לבשורה' שאת ההיסטוריה חשים הם ומתארים כהתרחשות תיאופוליטית' שנלחמים לחפיפתן של דת ומדיניות ונגד כל חלוקת רשויות של זו ליד זו של השתיים . לטיפוס 'נבואי' זה' ששני הכרכים הראשונים שלנו משתדלים להבהיר את מו צאו וסדרי חבורה שלו במידה שהחומר המועט שבידנו מניח לנו לעשות כן , שייכים המקראות המאשרים את התיזה המוצעת כאן . בקביעת שייכות זו עדיין לא קבענו את זמנם כל עיקר , שכן לא במקור מדובר כאן , כי אם באופן עיבוד המורשה' ולא זו בלבד אלא באופן המונח כבר ביסוד עיצובה הקדמון של המורשה . שאלת התאריך צריכה אפוא להישאל לגבי כל פיסקה בפני עצמה . לפיכך אנוס הייתי להתדיין עם הספרות החדשה והאחרונה ביתר אריכות משהיה צורך במצב עניינים אחר . כל מקום שיכולתי להצביע על ביסוס הדעה הנראית לי שכבר נעשתה בידי אחר' הצבעתי עליה ; במקום שדעות שהביעו חוקרי ימינו בניגוד לדעתי לא נבחנו עדיין בכור הדיון , כל עיקר או כל צורכם' הרחבתי עליהן את הדיבור ככל שנתחייב במקרים כאלה ( כגון עמ' 170 ואילך על דברי פון ראד בדבר ארון הברית , ובפרט בעמ' 195 ואילך על דברי מובינקל בעניין קביעת זמנם של נאומי בלעם , שגם נראו לי שיש בהם משום בניין אב . ( העיקר המכריע בעיני היה ניתוח המקראות וקשרי המקראות מבחינת תולדות המגמות . אינני סומך' אמנם' את ידי על הנחתו של וינקלר 5 שבמזרח מכוון ' לעולם כל תיאור היסטורי למטרה מסוימת' ' ומטרה זו היא 'הוכחת צידוקן של אותן התביעות המדיניות' שתובע אותן הצד שהביא לידי חיבורו של : 'המסמך מתוך הנחה זו לא יובן כלל מזג נבואי כלשהו בסיפור תולדות . ואולם סובר אני עם נאביל כי 'חשיבות יסודית בכך שנביא בחשבון את תכליתו של ספר ואת טעם קיומו , ומכאן שצריך לשקול מי הם האנשים שאליהם הוא פונה ומה השפעה הוא מבקש להשפיע . 'עליהם דרך עיון זו , שבה אני רואה אחד מראשי , 1198 'W , Allg . Evang .-Luther . Kirchenzeitung ( 1903 ) 5 מובא על פי Budde , Ge- schichte der althebriiischen Literatur עמ' . 63 J Naville 6 Actes du congres international d'histoire des religions ( 1925 ) כרך א עמ' ; 424 אמנם' פרטי הטענות משוללי הביקורת בהרצאות של נאביל יש בהם כדי להדגים , עד כמה עשוי אדם להחטיא שימושו בעיקרון מוצדק .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help