sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

קדים בידו מכל האומות , מיוסד בזכרון אמונה שבקדמת הימים אמנם הכריז על ה' כעל מלכו האחד , ללא אמצעי , של העם . אם זכרו של מעשר . זה — המת לבש בהכרח לבוש מיתי — צמח מתוך מציאותו ההיסטורית , או אם אינו אלא יליר דמיון מאוחר , יציר תיאולוגי מלאכותי , חשיבות מכרעת לדבר לגבי בעייתנו ! שכן רק אם היסטורי הוא הזכר , ניתן לגזור ממנו את הציפייה כבר בגילוייה הקדומים ביותר . אך הכרזת מלכותו הנצחית של ה' על עמו וכל המסתעף ממנה אין לראותה על פני מישור ידתי' גרידא ; היא תופסת בכל עצם קיומו הלאומי של העם . הבעיה מופקעת מכלל תולדות הדת ונכנסת בתחום תולדות העם . אותה תיזה , שנפסלה בשעתה בשל ניסוחה הקדם ביקורתי שהופרך , שהיא 'מונעת / כביכול , 'את הבנת תולדותיו הלאומיות של ישראל , לאשורן' — התיזה שאמנם קיימת היתר . בישראל מגמת תיאוקראטיר . ללא אמצעי , ^ מן ההכרח שנעז לחדש אותה ולהעמידה על יסוד החקירה הביקורתית . ובשתיים תיבחן אמיתותה : אם התחשבותה במקראות הקדם מלכותיים בעלי המגמה התיאוקראטית הבלתי אמצעית כהיסטוריה ממשית , על קביעת העתים שלה הסותרת את הדעה הרווחת ועל הפירושים הסוטים אף הם תכופות ממנה' מיוסדת מבחינה בלשנית ; ואם על ידי התחשבות זו , במקום שהיא יוצאת לשחזור היסטורי , שבהם תסתייע בעל כורחה בהשערות שיש להן על מה שיסמכו , נזכה לתמונה היסטורית אפשרית הצידוק המדעי בשביל תקופה בתולדות ישראל , שנתרוקנה למדי מימי ולהאוזן . לדיון בתקופה זאת , הפותח בספר שופטים וממשיך בפרשיות היסטוריות של התורה וגם של ספר יהושע , מוקדש הכרך הראשון . במשבר המסיים אותה תקופה דן הכרך השני בראשיתו , בהישענו על ספרי שמואל , כרך זה בא להבהיר , כיצד רעיון הנציב האנושי של האל מצטלב עם אותה מגמה פרימיטיבית תי אוקראטית ומשנה דמותה — כששניהם גם יחד הם מנכסיו המשותפים של , Caspari , Der Herr ist Konig 1 בי «( 1928 ) 1 110 , Christentum und Wissenschaft 23 'ny ואילך . , NKZ , Der Theokrat , nKDOsp 2 כרך מו , ( 1935 ) עמ' , 195 משיג על המושג 'הסתום' של 'ממלא מקום לאלוהים' שאני נזקק לו , כביכול ו האמת היא שאין אני משתמש במונח זה לעולם , אלא אם כן אני מביא ( עמ' 77 ועמ' ( 79 מדברי זולתי , ואף זה לא ביחס לישראל . המונח 'נציב' מן הסתם אינו סתום כלל ( והשוזה אצל קאספארי עצמו , שם , עמ' . ( 196 נציב מושל באחד ממחוזותיה של ממלכה ואחראי הוא לחלוטין לפני ריבונו לנהוג על פי הוראותיו , ואילו סמכותו כלפי נתיניו היא מוגבלת , באשר זכות ערעור להם אל המלך ( תוספת למהד' ב . (

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help