sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ראלית השתדלתי הרבה ללבן בשבע השנים האחרונות בהרצאות ובנאומים , וביתר פירוט בסידרת שיעורים באוניברסיטה של פראנקפורט בחורף , 1924 / 5 ובתפיסה מועמקת יותר בקורם לחוג משתתפים קרואים באוגוסט 1928 בפונ טה טךיזד ! . זכרון הדברים של אותו קורם , שנרשם בידי ידידי קארל טהייל , הקל לימים על הצעת הדברים בכתב . משניגשתי להציע הדברים בכתב מצאתי עד מהרה שהנושא הנדון מתחלק לשלוש פרשיות , ומתוך כך היה בדעתי להסמיך לכרך הראשון , שלו אני מקדים מודעה זו , עוד שני כרכים . הכרך הראשון מבקש להוכיח שהדימוי האטו נתי של מלכות אלוהים עממית הוא בקדמות ישראל דימוי היסטורי אקטואלי . השני יברר , מה יחס קיים היה בין האופי הםאקראלי של מלך ישראל כ'משיח' הי ובין דימוי זה 1 בכרך השלישי נתכוונתי להציע כיצד נתגלגלו ועברו שני מושגים אלה — וזאת בעוד מלוך מלך בישראל — מתחום ההיסטוריה לתחום האםכאטולו גיה . שכן התקווה ה'אסכאטולוגית' — בישראל באשר הוא 'העם ההיסטורי בה"א הידיעה' ( טיליו , ( אך לא בישראל בלבד — לעולם תחילתה תקווה היסטורית , רק משגוברת האכזבה מן ההיסטוריה , היא הופכת אםכאטו לוגיה . במעבר זה האמונה מושכת וקונה לה את העתיד בחינת מפנה מוחלט בהיסטוריה , ולאחר מכן בחינת ניצחון מוחלט על ההיסטוריה . מכאן מתבאר שהפיכתם של דימויים היסטוריים בפועל לחזון אחרית מקפלת בתוכה את הפי כתם למיתוס . שהרי האמונה , משמבקשת היא להביע דבר הנבדל ונפלג מיחסה בפועל אל האלוהי , משמבקשת היא אפוא לספר ולתאר , ולא לקרוא ולהודיע בלבד , הכרח הוא לה שתעתיק את עניינה לתחום המיתוס . המיתום הוא הלשון הספונטאנית וההולמת בפי האמונה המצפה כבפי האמונה הזוכרת . אולם אין הוא עצמותה של אמונה זאת . מתוך הציוריות המיתית ניתן להבין את ציוריה של האסכאטולוגיה , אך לא את כוחה המניע ואת עוצמתה . חיי אמונה אםכאטו לוגיים אמיתיים נולדים — בעוצם חבלי ההתנסות ההיסטורית — מחיי אמונה היסטוריים אמיתיים ; כל ניסיון לגזור אותה ממקורות אחרים , מחטיא את מהותה . אף הבנה זו יהיה על ספרי לאשש ולהוכיח צדקתה , בייחוד בחלקו השלישי , כנגד הסגות הגבול של התיאוריה , 'מיתולוגית'ה עם שיש לה צידוק כשהיא נשמרת בגבולי עצמה . כפי שנציע להלן , האמונה המשיחית של ישראל היא , לפי עיקר תוכנה , ההתכוונות אל קיום היחס בין אלוהים לעולם בשלטון מלכות שלם של אלוהים . דבר זה שישראל תפס ציפיית אמונה זו ומבעה בדרך החיים כמיוחדים לו ומופ

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help