sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

. 3 תחיית העברית כנושא מרכזי ביצירתו של עגנון אכן , כפי שניווכח לדעת , נושא זה תופש מקום מרכזי בכמה וכמה מיצירותיו החשובות של עגנון . הוא בולט במיוחד ביצירותיו הגדולות 'בנערינו 5 ר' למשל ברוך קורצווייל , 'מסות על סיפורי ש"י , 'עגנון ת"א , שוקן , , 1962 עמ' , 37 בקשר לאחדות הפנימית ביצירתו של עגנון , וכן עמ' 98 וכוי . וכן משה שמיר 'התרמיל , 'הקרוע בספר 'יובל ש"י' בעריכת ברוך קורצווייל , רמת גן , אוניברסיטה בר אילן , תשי"ח , ( 1958 ) עמ' . 96 שמיר אומר בין השאר - . 'יצירתו של עגנון ... היא כולה שקויה באוויר אחד ובמזג אחד עד תשתית , עד אחרון התאים הבונים . 'אותה אבל השווה הניתוח ההתפתחותי של א . בנד , 1968 , 'נוסטאלגיה' ע' 54 ואילך , והא 5 ילוג , שם עמ' . 451—448 6 אף ב'שירה' מופיע מודע ותיק כחמדת , בן לווייתו ובן דמותו על עגנון מאז , פעמים מספר ( ר' עמ' . ( 306 , 118 ואפילו גבריאל גמזו וגמולה מ'עידו ועינם' מופיעים שם קצרות ( ר' עמ' , ( 536—535 ועל פרט זה עמד זה לא כבר גם יצחק ברזילי במאמרו 'פשט ודרש ב"שירה" לש"י עגנון , 'ל"ז , 'הדואר' שנה נ , גיליון ל"ח , כ"ז באלול א''תשל , עמ' . 667 הופעת גמזו גמוזה ומקוצצת מאוד . וראוי לציין שבעמוד , 536 שהוא העמוד שלפני האחרון בסיפור , 'שירה' הטכסט בכללו מקוטע מאוד , וגם הגב' אמונה ירון ( עגנון , ( בתו של הסופר , אשר הביאה את הספר לדפוס לאחר מות המחבר , מעירה על כך ברשימתה 'עם צאת הספר' שנספחה לסופו ( עמ' . ( 541—539 ואכן , יש לקורא הרושם למקרא הדברים , שהם כמעין מיתווה ( סקיצה ) שהכין עגנון , ושהוא התכוון לשלב כאן יותר חומר על גמזו . על שאלת לאן , אבל לפרקים עונה אני על שאלת מאין באת' ( ישירה / עמ' . ( 118 כפי שנראה בפרקים הבאים , עונה הוא על שאלת 'מאין באת' בהזדמנויות ובדרכים רבות ושונות , אלא שמענהו לפרקים צריך עיון . אני תמים דעים עם אותם ממבקריו של עגנון , הרואים את מכלול יצירתו ארוכת הימים ורבת הפנים והגוונים בבחינת חטיבה אמנותית אחת , שאחדות פנימית מברחת את כל אגפיה . סיפורים שונים , המתייחסים לעניינים שונים ולתקופות שונות , קשורים בעליל זה בזד . באמצעות יסודות מאחדים מסוימים . די להזכיר את העובדה , שלעתים קרובות גיבורים מסיפור אחד צצים ומופיעים 'באופן טבעי / כמיודעים שאינם צריכים הצגה כלשהי , בתוך סיפורים אחרים , למשל : ר' יודיל חסיד , חמדת , שמאי , ארזף , יעל חיות ואחרים . גם דעות ונושאים עוברים ונמשכים מסיפור למשנהו ביצירתו של עגנון . נושא המשכי כזה , העובר כחוט השני בחלק ניכר ממיטב יצירתו של עגנון , הוא ללא ספק הנושא על דבר תחיית הלשון העברית בדורותינו .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help