sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

של ד . תנערות ותחייה לשונית , של תיכנון לשון וכדומה , ( והוא עדיין מחכה לגואלו . מכל מקום , נסיונות חשובים שונים , בקנה מידה גדול או קטן , מופיעים מפעם לפעם בתחום הספרות העיונית ומעשירים את אוצר ידיעתנו בתחום זה . אולם לא רק מדינאים ומסאים פולמסנים , פילולוגים ובלשנים , סוציולוגים ושאר חוקרים , לא רק הם התעניינו בבעיה זו והקדישו לה מקום בחיבוריהם . גם הספרות היפה לא התעלמה כליל ממנה . מקצת סופרים אף ייחדו לה תשומת לב , ושילבו בכתביהם חומר עדותי חשוב מאוד העשוי לסייע לחקר הבעיה . ואין תימה בדבר , שכן תחיית הלשון העברית היא לא רק תופעה בלשנית חברתית הנוגעת לבלשנים ולסוציולוגים ( או לסוציולינגוויסטים המאחדים את שני התחומים ) ? זו גם תופעה היסטורית תרבותית מובהקת בעלת חשיבות כללית בתולדות התרבות האנושית . טבעי אפוא שהטביעה את רישומה על סופרי התקופה , וביניהם טובי הסופרים העברים , שהשתדלו לתת לה מבע ספרותי , בין במפורש ובין במרומז . אמור מכאן ששומה על הבלשן לחקור בסוגיה זו , מנקודת מבט בלשנית ותרבותית חברתית כאחת , לתור אחר החומר הנוגע למחקרו , בין חומר היסטורי אובייקטיבי ובין חומר עדותי סובייקטיבי , לא רק במסותיהם של מחיי הלשון הלכה למעשה ובחיבוריהם המדעיים של עמיתיהם החוקרים המקצועיים , אלא גם בספרות היפה של סופרי התקופה . אכן , חומר ראשוני עשיר ומגוון לחקר פרשת החייאת הלשון העברית בדורות האחרונים גנוז ומשוקע בכתביהם של סופרי התקופה . יתר על כן , לעתים יספק דווקא הסופר , בחושו הספרותי המיוחד ובהסתכלותו העמוקה , הבחנות העשויות להיות חשובות ביותר לבלשן . יש שחלק של החומר הספרותי הוא חומר רקע שיגרתי למדי , ששובץ לפעמים כלאחר יד , חומר שרק הדים ובני הדים קלושים של התקופה מהדהדים בו . אך יש שהסופר כמו ייפח רוח חיים בתקופה הנדונה , יציירנה על אורותיה וצלליה , מבית ומחוץ , ואף ידובבנה במלוא קולה . יש אשר יבליע סופר בסיפוריו הערות בעלות משמעות היסטורית מובהקת בהיותן עדות של צופה שהוא בעת ובעונה אחת גם מבקר המחונן בחוש כפול מפותח של ראייה וביקורת . וכיוצא בזה יש אשר ישרבב סופר בדבריו רמזים ופירושים , שהם לעצמם בעלי ערד סוציולינגווי סטי חשוב להבנת התקופה ורקעה התרבותי , ובמקרה דנן — להערכת התחייה העברית ומחולליה , חסידיה ומתנגדיה , ולהכרת הגורמים והכוחות השונים שנטלו חלק ביצירת תנאי לשון ועובדות לשון למיניהם .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help