sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הצורך בשידוד מערכות לקראת סיום חפירת תעלת סואץ הגיע גם לתודעת אנשי צמרת הפקידות התורכית . הם הבינו , כי הארץ עשויה ליהנות מן הקרבה לנתיב התחבורה הימית העולמי , ואף ציפו שאורחים נכבדים יבקרו בארץ לרגל החגיגות לפתיחת התעלה . בימי יורשו של סוראיה , נזיף פחה , החלו סוף סוף לסלול את הכביש . העבודה החלה בשנת , 1867 ללא השגחת מהנדסים מומחים . הביצוע היה נתון בידי הממשלה , שהטילה על כל גבר מגיל 15 לעבוד חמישה ימים בחודש בסלילת הכביש , או לשלם כופר של 30 גרוש , והפעם לקופת הממשלה . הכביש והקהילה היהודית בירושלים על רקע סלילת הכביש , או ליתר דיוק בעניין , "הפדיון" פרץ סכסוך חריף בקהילת היהודית בירושלים . היהודים לא ששו לעבודה זו , והוטל על חכם באשי , הראשון לציון , ראש רבני ירושלים , למסור לממשלה את דמי הפדיון ע"ס 30 גרוש לכל גבר יהודי . הרב לא גבה את הסכום מכל פרט , אלא הנהיג היטל מיוחד על קניית בשר כשר כתוספת למס הגאבלה , הוא "מכס" הבשר לצרכי העדה , בגובה של שתי פרוטות לאוקיהי . הרב התכוון להקל בכך על הגביה , אולם היה בהיטל זה , שלא מדעת , כדי לקפח את מי שצרך יותר בשר . יוצאי אירופה , האשכנזים , הרימו קול צעקה : הרי הם נתיני חוץ וחובת העבודה חלה רק על אזרחי תורכיה , ולפיכך אין הם חייבים בתוספת תשלום עבור הבשר . בהזדמנות זו הם חזרו וחידשו את מלחמתם הישנה למען שחיטה נפרדת . יוצאי אירופה כבר היוו אז כשליש מיהודי ירושלים . גבאיהם ראו בפריקת עולה של " השחיטה הספרדית" אפשרות להשגת אמצעים לצרכי ציבור של "הכוללים" וגם טובת הנאה לעצמם , שהרי את גביית ה"גאבלה" היו מוסרים לחוכרים תמורת תשלום שנתי קבוע , והללו הרוויחו מן המונופול על מכירת הבשר . הסכסוך בקרב יהודי ירושלים לווה בהתדיינות בערכאות ובמתן בקשישים לפקידים ולשופטים ( שהרי קיום שחיטה היה קשור בראשות למכור בשר שנטרף למוסלמים . ( הרשות נדרשה לפסוק אם האשכנזים הינם מצאצאי אברהם , יצחק ויעקב ... מלחמה זו , שלתוכה נגררו גם הקונסולים הזרים , לא הוסיפה כבוד לעם ישראל ולפרנסי העיר וגילתה ברבים את קלונם של "פני . "העדה מהמורות ותיקונים תוך שנתיים נסלל הכביש , ואפשר היה לעבור בו ברכב בעל גלגלים . כתב "הלבנון" בישר על כך בשמחה בז' מרחשון תר"ל . דובר על שתי עגלות העוברות בו בכל יום ( כנראה אחת לכל כיוון . ( אך השמחה הקדימה לבוא . כעבור ארבע עשר חודש , בכ"ז בטבת תרל"א , אנו קוראים באותו כתב עת כי הדרך "לא צלחה עוד לעגלות . "ולמרכבות מובן שהיה בכך כדי לפגוע ביוקרת השלטונות התורכיים . פחת ירושלים תרם מצידו מאה לי"ת , כהתחלה למגבית בין נכבדי העיר , לטובת תיקון הכביש . מתוכן הכתבה משתמע , כי תנועת העגלות בכביש נפסקה , והמגבית לא השיגה דבר . אופן הסלילה המאולתר נתן את אותותיו , והכביש נשאר במצב לא תקין והתקלקל אף יותר . בדין וחשבון של הקונסול האנגלי מיולי , 1879 כעשר שנים לאחר פתיחת הכביש לתנועה , מסופר כי הכביש משובש והרוס , הנסיעה בו מסובכת וכי כמעט שאינו עביר לעגלות , ויהיו אפילו החזקות ביותר . תנועת העגלות בכביש התנהלה בקשיים והיתה כרוכה בסיוט לנוסעים , וזאת על אף דמי הנסיעה הגבוהים . מרבית עוברי האורח העדיפו לעבור את הדרך ברכיבה . כעבור שמונה עשרה שנה לסלילתו נעשו בכביש תיקונים יסודיים שמלאכתם הסתיימה בסוף שנת . 1888 הפיתולים בכביש בעליה ממוצא ( קולוניה ) לירושלים , שהכבידו על התנועה , פינו מקומם לתוואי חדש , שעבר צפונית מן הדרך המוכרת לנו , על פני עמק בית חנינא . נבנו גם קירות מגן בכמה מקומות לאורך התוואי החדש . עם זאת היה הכביש , גם בקטע החדש שבו , כה צר , עד כי שתי עגלות שנפגשו לא יכלו לעבור בו זו ליד זו מבלי להסתבן בהדרדרות לתהום . נעשו . 1 לא ברור אם הכוונה לשני פארא , חלק העשרים של הגרוש התורכי , שהם שתי חמישיות של המיל המנדטורי , או אולי שני סחטוטים ; ערכו של סחטוט היה להלכה 0 ו פארא , אולם ערכם בשוק לא עלה אז על 2 3 פארא .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help