sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

תכניות לסלילת הדרך לירושלים כבר באמצע המאה הקודמת היו תכניות לשיפור התחבורה בין שתי הערים . חוגי "המושבה האירופית" - הקונסולים ומקורביהם בירושלים - אף החלו לטפל בנושא . ליתר דיוק , כל נציג של מעצמה אירופית חשש , שעמיתיו בני המעצמות האחרות יקדימוהו בסלילת הכביש , בו ראו אמצעי חדירה לארץ וביטוי ל"חזקה" עליה . משה מונטיפיורי הביא אתו בביקורו בארץ בשנת 1857 את המהנדס האנגלי גלוואי , שתכנן ובנה את מסילת הברזל אלכסנדריה - קהיר ( החופף ברובו לזה שנחנך בשנת , ( 1892 ומונטיפיורי התחיל לטפל בהשגת זכיון להנחת המסילה . יש לזכור , כי באותה עת לא פעלה בכל רחבי תורכיה אפילו רכבת אחת ! יוזמתו של משה מונטיפיורי התקבלה בקרב נציגי המעצמות האירופיות ברגשות מעורבים ויש שראו בה "מזימה . "יהודית אנגלית הצעת נגד באה מצידו של הרוזן י . פיצומנו , איטלקי בן ונציה , שהיה אז קונסול אוסטריה הונגריה בירושלים ועמד ( ביחד עם הקונסול הצרפתי ) בראש המתנגדים לתכנית להנחת מסילת ברזל . הוא הציע לסלול דרך עגלות , כלונור כביש . לפי הקונסול הבריטי ג'יימס פין , הציע פיצומנו להכשיר דרך זו באמצעות גוף אירופי משותף , שבראשו יעמוד איש "קנאי לארץ ישראל" - הארכידוכס מקסימיליאן האוסטרי , שביקר בירושלים בשנת 1855 ( לימים היה קיסר מקסיקו , והוצא שם להורג . ( פיצומנו הציע כשותפים לבנייה את חברת האוניות האוסטרית והיה מוכן לצרף גם את בית רוטשילד ואף את מונטיפיורי כמשקיעים . כאשר פין סיפר על כךלמונטיפיורי , השיב הלה , כי הוא בדרך לירושלים ( בשער הגיא 1894 , (

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help