sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

לתולדות כביש יפו ירושלים בסתיו 1869 הסתיימה סלילת הכביש המחבר את יפו - שער הכניסה העיקרי לארץ - עם ירושלים . לא היה זה הכביש הראשון שנסלל בדרך זו . קדמו לו כבישים מימי השלטון הרומי וכן כביש רמלה - ירושלים , שנסלל בימי שלטון הח 'ליפים האומיים במאה השמינית בתוואי הדרך הרומית . אלא שכביש זה השתבש ונהרס במשך הזמן , ורק אבני מיל אחדות ועליהן כתובות ערביות , שימשו עדות לבנייתו . התנאים ששרו בארץ בראשית המאה הקודמת לא הצדיקו סלילת כביש לירושלים . גודל האוכלוסיה , ממדי הערים , היקף דרכי המסחר , אורחות חייהם של התושבים , רמת החיים וכן אמצעי התחבורה של אותם ימים ( בהמות רכיבה ומשא לבעלי אמצעים ומקל ותרמיל לחסרי כל , ( לא חייבו עדיין כביש של ממש . ארץ ישראל של ראשית המאה הי"ט לא היתה צומת דרכים בינלאומיות , והדרכים המפורסמות שחצו אותה בימים עברו נתדללו והיו לדרכים פנימיות . תנועת נוסעים לירושלים באמצע המאה הקודמת מתוך ספרות עולי הרגל מראשית המאה הקודמת אנו למדים , כי תנועת הנוסעים בדרך לירושלים היתה דלילה , למעט בחודשי האביב . בעונה זו הגיעו ליפו אוניות שנשאו על סיפונן עולי רגל נוצרים רבים , שבאו לבקר בירושלים ובסביבתה ( בית לחם , יריחו - ירדן . ( האוניות המתינו לנוסעים עד לחודשי מאי יוני . התנועה בדרך יפו - ירושלים נחשבה לבטוחה למדי ; אף על פי - בן היא התנהלה בשיירות . הצליינים הלכו או רכבו , בליווי משמר צבאי , כששודדים מזנבים בנחשלים . בתקופות שבהן שלטו שליטים תקיפים , שהטילו את מרותם ביד חזקה , נראו לעתים ראשיהם הכרותים של השודדים נעוצים על מוטות לאורך הדרך , ל"מען יראו . "ויראו בתקופת שלטונו של מוחמד עלי עלה מספר עולי הרגל , בעקבות שיפור תנאי הבטחון וביטול המסים השונים , כגון מסי המעבר ומסי יציאה מהארץ לזרים ( סכום המסים הללו כולל " התרומות" למנזרים ולכנסיות , שנגבו מבני כתות הנוצרים המזרחיות , עלה על הוצאות הנסיעה לארץ וממנה . ( הפעלתן של ספינות קיטור גדולות על ידי חברות אירופיות שהתחרו זו בזו בתמיכת ממשלותיהן , הביאה להורדת דמי הנסיעה בים , בייחוד במחלקות העממיות , לקיצור משך הנסיעה ולהפלגות תדירות יותר במשך השנה כולה ולא רק באביב . הופיעו גם תיירים עשירים מאירופה , שסיירו ברחבי הארץ להנאתם והגיעו אף לעבר הירדן המזרחי . כן גברה עליית יהודים מבני הישוב הישן . יפו וירושלים התפתחו , ואובלוסיהן התרבו . את הדרך לירושלים היו עושים באמצעות בהמות רכיבה , ואלו לא היו תמיד בנמצא . רבני ירושלים היו שולחים "פקיד" מיוחד שתפקידו היה "לגייס '' חמורים עבור היהודים שפניהם ירושלימה . באחד מספרי המסע משנת 1851 אנו קוראים , כי ביפו נמצאו 500 עד 600 סוסים ופרדים , שנועדו להוביל נוסעים ומטענים לירושלים וממנה . מספר '' אסטרונומי" זה מתאים ככל הנראה לעונת התיירות והצליינות בלבד , ויש לכלול בו את החמורים שעליהם רכבו . "עמך" הובלת המשאות בין שתי הערים הגיעה בתקופה זו לכדי 100 גמלים 30 ) 35 טונות משא ) ליום . מאמר זה הינו נוסח מעודכן ומורחב של המאמר "מאה שנה לכביש יפו - , "ירושלים שפורסם בשנת . 1969

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help