sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ראוי עוד להתייחס ל"התחלפותם" של הרבעים במשך הדורות . חלוקת העיר העתיקה לארבעה הרבעים הידועים לנו היום - יהודי , מוסלמי , נוצרי וארמני - היא מאוחרת יחסית . יתרה מזאת , מיקום הרבעים לא תמיד היה זהה לזה של היום . הרובע היהודי של ימינו היה בעבר רובע נוצרי . מעידות על כך כנסיית , "הניאה" שנחשפה ליד כיכר רוטשילד , והכנסיה שליד ישיבת פורת יוסף . לעומת זאת , בימי הביניים היה הרובע היהודי בצפון מזרח העיר העתיקה , שם נמצא היום הרובע המוסלמי . ישיבת "תורת חיים" בפינת רחוב הגיא ודרך חיסורים שימשה בתפקידה בתור שכזאת עד למלחמת השחרור , ושכן ערבי שמר עליה עד לאיחוד העיר . הרובע היחיד שלא שינה את מקומו הוא זה הארמני . עד לשנות ה 60 של המאה הי"ט היתה ירושלים עיר מוקפת חומה , ופרט למנזרים ומבנים בודדים , התושבים לא התגוררו מחוץ לחומות . עד לשנות ה 70 ננעלו שעריה מדי לילה , משקיעת החמה ועד עלות השחר . תנאי הבטחון המעורערים ששררו בארץ , שהיתה מחוז נידח ומוזנח באימפריה העות'מאנית , לרבות ירושלים וסביבתה , מנעו מתושבי ירושלים להקים מגורים מחוץ לחומות . על הדמוי של חוסר בטחון בשטח שמחוץ לחומות מעיד מכתב ששיגר תושב יפו , שבו הפציר בקרובו שיחזור בו מכוונתו להצטרף למתיישבים בנחלת שבעה ( המרוחקת בסך הכל 900 מ' משער יפו , ( שכן לא יעבור שבוע ושודדים ירצחו אותו ואת כל בני משפחתו ! רק בשנות ה 70 השתפרו תנאי העיר העתיקה ( מבט לכיוון הר עיון והרובע היהודי , ( בצילום מסוף המאה הקודמת .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help