sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

א . אמנות ומדע האמנות מדע האמנות' כמדע העומד ברשות עצמו' בא לעולם מתוך לבטים קשים . צורתו הראשונית בזמן החדש היתה צורת מדע ביקורתי ובעל תביעות' המבקש לכוון את המעשה היוצר של האמן עצמו ולהעריך ולשפוט את היצירה שהוא מעצב . רק במאה התשע-עשרה עלה בתהליך איטי ומורכב' עיון שיטתי באמנות' עיון שכוונתו , 'אובייקטיבית' שאינו מבקש לכוון ולשפוט אלא לנתח ולהבין . אולם הלבטים שליוו את היווצרותו של המדע החדש לא חלפו מן העולם עם התגבשותו ; הם מתגלים ועולים' בצורה זו או זו' ומחייבים אותנו לתת דעתנו על שאלות יסוד אחדות בתחום הבנתה של היצירה האמנותית . 1 מבוא : בעיות ותחומים אדם עומד בפני יצירת אמנות — תמונה במוזיאון או פסל במקדש' חפץ לןשוט קדום בארמון עתיק או אובייקט פולחני בכנסייה - ורוחו נפעמת . היצירה האמנותית מדברת אלינו באופן בלתי אמצעי היא יוצרת מעין מגע עמנו מעל לתקופות וארצות שונות' אך ' עם זאת אנו חשים בפער שבינינו לבינה . כעין דבר והיפוכו מתארעים בנפשו של הצופה בפגישתו זו עם היצירה . מן הצד האחד' היצירה מפקיעה אותו מאדישותו ; היא מעוררת בו תגובה' היא כאילו שולחת שלוחותיה אל תוך נפשו והופכת לחלק מעולמו . נמצא שאין היא זרה לו מכול וכול' ואין היא שרויה לחלוטין מעבר לתחום השגתו . אך מן הצד האחר מעוררת היא גם שאלות לרוב ומציבה אותן במוחשיות רבה לנגד עיני רוחו . יקרה לפעמים כי אין הוא יכול לומר מה היא מתארת' ומכל מקום מתקשה הוא להבין על מה היא באה להעיד' כיצד עליו להבין את היבשורה' המובלעת בשלל צבעיה או באפרורויותה , בחיטוב צורתה ובפרופורציות שלה ? כיצד עליו לקרוא את הסמלים' המעוצבים בה' הנוכחים לנגד עיניו' ובכל זאת הם סתומים כל כך ? בסיטואציה זו של אדם העומד מול היצירה ומבקש 'להביך אותה - סיטואציה הידועה לנו מנסיוננו הבלתי אמצעי — נעוצים שורשיה של מחשבת האמנות . הנסיונות להשיב על השאלות המתעוררות בפגישה זו כין אדם ויצירת-אמנות הם היסוד של ימדע האמנות /

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help