sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה ספר זה מקורו בהרצאות שהרציתי באוניברסיטה העברית . כשבאתי לכתוב את הדברים סטיתי אמנם הרבה ממה שנאמר בעל פה' אך כמה מן הכוונות העיקריות הונחו גם בדברים שבכתב . הכוונה לחשוף בפני הלומדים את ריבוי הצדדים של עולם היצירה הדריכה אותי תמיד' ואני מקווה כי היא מתקיימת גם בנוסח הכתוב . גישתנו אל היצירה הנוכחת לנגד עינינו אינה יתמימהי ; לעולם יש בה משום סינתיזה של מושא ההתבוננות ושל המתבונן עצמו . לפיכך השתקפויותיה של היצירה האמנותית ברוחן של התקופות השונות' לא זו בלבד שהן מן המראות הנשגבים של ההיסטוריה' אלא יש בהן גם כדי לפתוח פתחים להכרתה והבנתה של היצירה עצמה . העוקב אחר ההיסטוריה שקוויה העיקריים משורטטים בספר זה יוכל גם ללמוד' כי פירושי האמנות' אף שהם משולבים בחיי הרוח של התקופות השונות גם מכוננים מסורת משל עצמם . במסורת סגולית זו עלו ונתגבשו אותם מושגים וקאטיגוריות' שבלעדיהם אין לשער ניתוח היצירה האמנותית . התחלתי בעיונים אלה לפני שנים רבות' כאשר תנאי הספרייה — ובמיוחד בתחומים הנדונים כאן — היו קשים הרבה משהם היום . בזוכרי שנים אלה חובה נעימה לי להודות כאן לכמה מן העובדים הוותיקים של בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי בירושלים . מבקש אני לציין במיוחד את מר בנו גולדמן' אשר יחסו אל העוסקים במחקר היה לישם דבר' ' את מר ז . זנד ואת מר אברהם לוי . ספרנים אלה עשו הרבה מעבר למה שמחייבת ההגדרה הטכנית של תפקידם , והם נעשו שותפים מעוניינים במלאכת המחקר וההוראה באוניברסיטה . לשמחת כולנו יש להם ממשיכים בדור הצעיר יותר של הספרנים . כתיבתו של הספר נסתייעה הרבה ביוזמתו ובעצתו הטובה של מר חיים מילקוב' מנהל מוסד ביאליק , ובעזרתם הנדיבה של עובדי המוסד . יעמדו כולם על הברכה . משה ברש הקדמה להדפסה השנייה סיפוק רב הוא , כי רק שנים מעטות לאחר הופעתו הראשונה של ספר מסוג זה נדרשת הדפסה חוזרת — עדות כי גדל בהתמדה ציבור לומדי תולדות האמנות בארץ . מקווה אני , כי ימשיך להתרחב ואף יגרום לצמיחתה הנוספת של ספרות עיון הדנה בבעיותיו של תחום זה בעברית . מנוסח המהדורה הראשונה שיניתי רק פרטים שוליים ושגיאות דפוס מעטות . חנוכה תשמ"ד משה ברש

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help