sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בסיומה של המאה הט"ז , רואה במבט עין ראשון כי במאות המפ רידות בין שתי היצירות חלו תמורות מעמיקות . כל ניסיון לדון במוקדי יצירתה של תקופה יש בו בהכרח משום התעלמות מן השפע הקונקרטי של המרכיבים , הגורמים והמסורות . לא זו בלבד שתקופת הריניסאנס לא היתה סטאטית , אלא שההת פתחויות הרוחניות הכלליות והאמנותיות המיוחדות לא היו אחי דות בקיצבן באזורי אירופה השונים . אותה שנה עצמה היא בעלת משמעות שונה באיטליה , בארצות השפילה ובגרמניה . יתר על כן , אפילו באיטליה עצמה לא היו ההתפתחויות אחידות . מידת הבשלתן של מגמות סגנוניות ותרבותיות , האופיינית לפירנצה בשלב מסוים ( נאמר , באמצע המאה הט"ו , ( אינה אופיינית לוויניציה , לצפון אי טליה או אפילו לרומא . קיימים גם הבדלים ניכרים ומעניינים בכיוונן של ההתפתחויות והמגמות . במחקר התקופה משתרשת יותר ויותר הדעה , כי יסודות שטיפוסיים הם לריניסאנס בפירנצה , אינם זהים לחלוטין עם היסודות הטיפוסיים של הריניסאנס בצפוךאיטליה או בדרומה . כלום אפשר , לנוכח ריבוי זה של יסודות ופיזור המגמות , לדבר על מוקדים אחדים , שהם משותפים לתקופה כולה 7 בדיונים הבאים נעקוב אחרי התמורות וההבדלים העיקריים כפי שהם משתקפים באותן בעיות מוקד עצמן . ננסה להראות כי המסו רות המקומיות או האזוריות השפיעו על קליטתם ופיתוחם של המוטיבים המוקדיים , וכי על הרקע התרבותי השונה של כל אזור מקבלת לפעמים אותה בעיה עצמה משמעות בעלת גון אחר ומיוחד . אך נדמה לנו , כי על אף כל זאת לא נוכל להטיל ספק , כי לריבוי הגדול של מסורות תרבותיות ואמנותיות באיטליה היו במידה רבה אותם מוקדים במאות הט"ו והט"ז , ואולי — אם כי במידה יותר מוגבלת — גם במאה הי'יד . מוקדים אלה מעניקים לתקופת הריניסאנס קלסתר פנים מחוטב משל עצמו . רשאים אנו אפוא לדבר על הריניסאנס כעל , 'תקופה' רוצה לומר , כעל שלמות בעלת אופי מלוכד , אפילו אין אנו מתעלמים מקיומן של מסורות מימי הביניים באותה תקופה : וזה משום שמגלים אנו בה , בתקופת התחייה פנימה , מר כזים משותפים עיקריים . הבעיות הנידונות בפרקים הבאים — מערכת האמנויות , השאיפה לתיאור הנכון של הטבע , עיצוב ההבעה ודמותו החדשה של האמן — הן מבעיות המוקד העיקריות של אמנות הריניסאנס . נאמר אפוא כי בזכות המוקדיות של בעיות אלה עולה לפנינו אמנות הריניסאנס כחטיבת יצירה מלוכדת ובעלת אופי סגולי . התמורות שחלו במשך התקופה לא ביטלו את מרכזיותן של בעיות אלה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help