sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הכלליות , היתה זו משמעותה העיקרית של התחייה . אולם בוקאצ'ו , כשהוא אומר שג'וטו העלה שוב את הציור הטוב אל אור העולם , אין הוא מתכוון בעיקר לתחייתם של סגנונות ומגמות מן העת העתיקה . בוקאצ'ו וממשיכיו אמנם טוענים , כי ג'וטו השיג או אף עבר את הקדמונים , אולם אמירה זו רק באה לציין את מקומו של ג'וטו ושל אסכולתו בתמונה הכללית של ההיסטוריה . גדולתו של ג'וטו בעיני בוקאציו ומבקריו הראשונים אינה בכך שהוא קירב את האמנות לדגמים קלאסיים , אלא בנאמנותו לטבע . הם מדגישים את הערך של יצירת אשליה של ממשות טבעית , האופיינית ליצירתו j תמונותיו היה בכוחן להטעות את חוש הראייה של הבריות עד שהללו חשבו את המצויר לממשי . " הבלטתה זו של הנאמנות לטבע כערך אסתיטי עיקרי היתה בעלת משמעות מרובה הן לתולדות האממ ת והן לגי בושו של מושג הריניסאנס . לפנינו אפוא שתי בחינות למשמעות המקורית של הריניסאנס . לפי פטרארקה משמעו בעיקר חידוש הערכים ( וקודם כול ערכי הסגנון ) של העת העתיקה , ובכלל הערכים האלה השיבה לטבע . דורו של בוקאצ'ו ראה בתיאור הנאמן של הטבע עיקרה של ההתחדשות , של הריניסאנס . על אף ההשפעה הגוברת של האמנות הקלאסית על יצירת הריניסאנס נשארה זו המשמעות העיקרית של 'הלידה מחדש' במשך זמן רב . רק בשיאו האחרון של הריניסאנס נתבטל — או לפחות נצטמצם — המרחק בין המגמה הזאת לבין האמנות הקלאסית . בפרקי הספר הזה אין אנו דנים בהשפעתה של המורשת הקלאסית ( אף כי ביטוייה עולים כמובן בכל דיון , ( אלא בצדדים המיוחדים לה לאמנות הריניסאנס . פרקי ספר זה אף אינם עוסקים בתולדות אמנות הריניסאנס . אין אנו מספרים כאן את העלילה העשירה והמגוונת של חטיבת יצירה זו , אלא מבקשים לברר כמה מנקודות המוקד שלה . בתוך כך אנו מתייחסים אל תקופה זו כולה כאילו היתה חטיבה אחת , בעלת מבנה פחות או יותר אחיד , שמוקדיה לא נשתנו . אין צורך לומר כי תקופה דינאמית , שנמשכה כשלוש מאות שנים , אי אפשר שתהא אחידה ממש . המשווה יצירה של ג'וטו ( ציור , ( 1 שנוצרה בשנים הראשונות של המאה הי"ד , ליצירה של צוקארי ( ציור , ( 2 שעוצבה » בוקאצי , 1 דיקאמרון ו , . 5 י אספקט זה לא הובלט במידה מספקת בספרות המודרנית ( אבל השווה Panofsky , . ( op . cit ., p . 18 ff . דמות הריניסאנס המקובלת עלינו מושפעת במידה מכרעת על ידי דברי הסופרים של המאה הי"ד והט"ו , שראו בהחייאתו של הסיגנון הלאטיני הטוב את התגלמותה המלאה של הלידה מחדש . אולם באמנויות החזותיות קיים כאמור אספקט נוסף , שבראשית הריניסאנס נועדה לו חשיבות מכרעת .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help