sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הריניסאנס עצמו מודעים היו תמורות אלה והם חשו את משמעותן . אחד הביטויים הראשונים של תודעת התחייה מצוי בכתביו של פטרארקה . חורבותיה של רומא הקדומה , שהוא ראה אותן לראשונה בשנת , 1337 זיעזעו אותו 'לאין הביע , 'במלים ובצילן עמד על ההבדל התהומי בין העבר הנשגב לבין ההווה 'המעורר . 'צער בפני החורבות עולה בדמיונו של המשורר החזון ההיסטורי החדש . בפואימה המ פורסמת , 'אפריקה' שנתחברה רק שנה אחת לאחר שפטרארקה ראה את רומא לראשונה , הוא כותב כי נולד בטרם עת . 'בשבילך , אם תאחר לחיות , כפי שנפשי מקווה ומייחלת , שמורה אולי תקופה טובה יותר ... לאחר שהאפילה תימוג , אולי יוכלו נכדינו לשוב אל הזוהר הטהור של העבר' . ראוי לציין , כי משבא פטרארקה לתאר את הניגוד בין ההווה האפל לבין העתיד הקורן והזוהר , שאל את המונחים מן הטרמינולוגיה של אבות הכנסייה , שציינו בה את דרכה של הנפש מן הכבלים של הגוף ושל היצרים אל הגאולה הספיריטואלית הצרופה על ידי האמונה הנוצרית . אולם בתוכנה מנוגדת תפיסתו של פטרארקה לתפיסה הנוצרית של ההיסטוריה . ההיסטוריוגראפיה הנוצ רית ראתה , כידוע , את מהלך העיתים כדרך רצופה פחות או יותר , המוליכה מזמנם של עובדי האלילים אל זמנו של החסד . דרך זו תוארה על ידי המחברים הנוצריים פעמים אין ספו ר כדרך מן האפילה אל האור . אצל פטרארקה , לעומתם , מופיעה התקופה הקלאסית , הקודמת לנצרות , כתקופה של זוהר . ואילו ההווה המעורר צער מתחיל 'כאשר החלו לסגוד לשמו של ישו ברומא והקיסרים הרומאיים העריצו אותו' י רק באופקו הרחוק והאוטופי של ההו וה הזה רואה המשורר את ההתחדשות העתידה . פטרארקה , כשהוא מדבר על חידושו של העבר , הריהו מתכוון בעיקר להחייאתה של התרבות הקלאסית . כל זמן שהדיונים על ההתחדשות נשארו בתחומן של הספרות או של ההשקפות ההיסטוריות . Africa , IX , 435 ff . 8 והשווה גם את החיבור המצוין Theodor E . Mommsen , 'Pet- n ni > rm JW 1 n \ y , rarch ' s Conception of the Dark Ages ' Speculum , XVII , 1942 , p . 226 ff . ונדפס מחדש בקובץ המאמרים של המחבר Medieval and Re- naissance Studies , Ithaca , N . Y . 1959 , pp . 106-129 י כך כתב פטרארקה בשנת 1341 לידידו ג'ובאני קול 1 נה . וראה E . Tatham , Francesco . Petrarca : His Life and Correspondence , London 1925 , I , p . 345 ניסוחים כאלה , המזהים את שקיעתה של העת העתיקה הנערצת עם עלייתה של הנצרות , הניעו חוקרים בני זמננו להבליט הבלטת יתר את אופיו 'החילוני' של פטרארקה ( ראה , למשל W . Rehm , Der Untergang Roms im abendlandischen Denken , : own . ( Leipzig 1930 , p . 44 ff . כך ראוי לציין כי באותו מכתב עצמו שמתוכו צוטט הפסוק , כותב פטרארקה : 'עלינו לקרוא פילוסופיה , שירה והיסטוריה באופן כזה , שהד בשורתו של ישו , שהיא בלבד עושה אותנו לחכמים ומאושרים , יישמע לנצח . 'בלבנו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help