sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

למחקר בךזמננו אין תשובה מוסכמת אף על אחת משאלות אלה . כל אחת מהן — ושאלות נוספות , שלא העלינו אותן כאן — מוסיפות להעסיק את ההיסטוריונים ; והתשובות הניתנות מדי פעם שונות זו מזו . מאה שנות מחקר נמרץ גילו אספקטים כה רבים בתקופה זו חשפו סתירות כה רבות ומעמיקות בין התפיסות של החוקרים , עד שנשאלה השאלה : כלום רשאים אנו בכלל לדבר על הריניסאנס כעל 'תקופה' מלוכדת , בעלת קלסתר פנים משל עצמה ן 3 תקופה זו , שבה אנו דנים כאן , ראתה את עצמה כזמן של , 'ריניסאנס' רוצה לומר , של תחייה או של לידה מחדש . 4 החוקרים בני זמננו ציינו כי שם זה לא נתחדש במאה הט"ז . ההומאניסטים , שביקשו לציין בו את אופי זמנם , נטלו אותו מאוצר המורשה . בדתות רבות מוצאים אנו את המוטיב של התחייה כמוטיב מרכזי , שניתן לראות את מימושו בטבע או בנפשו של האדם . המסורת הנוצרית , שהיתה כמובן ידועה היטב לאמנים ולמשכילים של הריניסאנס באיטליה , מדברת פעמים הרבה על 'התחדשות' ועל 'לידה מחדש' כשהיא מתכוונת ללידה מחדש של הנפש בהשפעתו של החסד האלוהי או בהשפעתם של הסאקראמנטים , המבשרים הראשונים של הריניסאנס , כמו בתא וונטורה ודאנטה , אף הם השתמשו בשם זה במובן התחדשותה של הנפש . ואולם כבר הראה בורדאך בחיבוריו הידועים , כי למונח זה היו חיים עשירים בי » י הביניים . הוא לא נצטמצם בתחום הדיונים על הנפש , אלא שימש גם ביטוי , העולה כאילו מעצמו , לציון תנועות חברתיות ומדיניות מחדשות . מאמצי החוקרים הוסיפו והוכיחו , כי השקפתו של בורקהאן דט , המניחה כי קיים פער עמוק בין ימי הביניים לבין הריניסאנס , אינה עומדת עוד בפני הביקורת . הכול מסכימים , כי בתקופת התחייה נתקיימו מסורות מימי הביניים , וכי למסורות אלה נועדה משפעה מע צבת מעמיקה על העולם הרוחני ואף על האמנות של התקופה . אולם נדמה לנו , כי על אף רציפות זו אין להתעלם משינויים מעמיקים , המעניקים לתקופה הנידונה כאן דמות מחוטבת משל עצמה . אנשי 3 מנקודת הראות של תולדות האמנות נידונה הבעיה אצל Erwin Panofsky , Renais- sance and Renascences in Western Art , Copenhagen 1960 , pp . 1-41 ( מלווה ביבליוגראפיה עשירה על הנושא . ( Konrad Burdach , Rejormation , Renaissance , Humanismus , 2 te Aufl ., Ber- * lin-Leipzig 1926 והשווה גם ספרו האחר של אותו מחבר Rienzo und die geis- . tige Wandlung seiner Zeit , 1913 שפע של מקורות ורעיונות מצוי בחיבור Karl Borinski , Die Weltwiedergeburtsidee in den neueren Zeiten , Miinchen 1919 ( Sitzungsberichte der Bayerischen Akademie der Wissenschaften , 1919 , 1 . . ( Abhandlung 5 על בונאוונטורה ודאנטה השווה Burdach , Reformation ..., pp . 43 ff ., 47 ff .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help