sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לאחר הכיבוש המוסלמי ( 638 ) הורשו היהודים לשוב לעיר והם גרו בה ברציפות כ 460 שנה , עד לכיבוש הצלבני . ( 1099 ) עד אמצע המאה ה 11 התגוררו היהודים מדרום להר הבית , אולי באזור "עיר . "דוד נראה , על כן , שבית העלמין היהודי היה אז ממזרח למקום ישיבתם של היהודים , באזור כפר השילוח של ימינו , שהמשיך לשמש לקבורה גם בתקופה האיובית . ( 1260-1187 ) ראשיתו של בית הקברות ליד חומת הר הבית בתקופה הממלוכית עם חידוש הקהילה היהודית בירושלים בתקופה הממלוכית ( 1260 ) החלה הקבורה במדרון המזרחי של הר הבית ומדרום מזרח לו . הידיעה הראשונה על כך היא מ . 1347 / 48 הנזיר האיטלקי ניקולו פוגיבונסי מעיד : "ממערב עומדות חומות הר הבית והר גבוה אשר בו נמצא בית הקברות של היהודים . " ... לפי ר' עובדיה מברטנורא : ( 1488 ) "עמק יהושפט ... שם קברות היהודים עתה . הקברים הישנים תחת הר הבית בשיפוע אצל העמק . " ... הוא מבדיל , אפוא , בבירור בין הקבורה בימיו לבין קברים ישנים יותר במדרון הר הבית . במהלך המאה ה 14 נאלצו , אפוא , היהודים להפסיק את הקבורה סמוך לכותל המזרחי של הר הבית ולהעתיק את בית הקברות לנחל קדרון . תלמידו האלמוני של הרמב"ן מעיד בשנת ... " ; 1400 עמק יהושפט שם בית הקברות לישראל בתחתית הר הבית . " ... מכאן , שבית הקברות היהודי בסוף המאה ה 13 ובראשית המאה ה 14 השתרע תחילה סמוך לכותל המזרחי של הר הבית , ואולי גם מדרום מזרח לו , באזור כביש העופל ומתחתיו . מסיבות לא ברורות , אולי בשל התחלת קבורה מוסלמית באזור , נאלצו היהודים להעתיקו לעמק יהושפט , שהיה נוח יחסית לקבורה . בית העלמין במאות ה 17-16 בראשית השלטון העות'מאני גדלה הקהילה היהודית בירושלים , עובדה המשתקפת במספר הנפטרים וברכישת קרקעות נוספות לקבורה . ברם , חלקים רבים מהר הזיתים ונחל קדרון היו ברשות הווקף המוסלמי ווקף" ) , ( "צלאחיה והרכישות לוו בסכסוכים רבים , כעדות המסמכים שנתגלו לאחר מלחמת ששת הימים בבית הדין השרעי . הקרקעות שנרכשו היו באפיק הנחל , כנראה מקבר זכריה או יד אבשלום בצפון , ועד לקרבת מעיין הגיחון , וכן במדרון העולה מזרחה מאפיק הנחל לעבר "קבר בת . "רעהפ למרות שהיהודים שילמו במיטב כספם , היה הדבר כרוך בהתדיינות משפטית ממושכת . ברם , למעט מקרה אחד , שבו נאלצו היהודים לפנות קברים בסמוך למסגד עתיק ששכן בקרבת קבר בת פרעה , שאר חלקות הקבורה נותרו , בסופו של דבר , בידיהם . במאה ה 7 ו הצטמצמה הקהילה מכ 3 , 000 נפש בשנת 1623 ל 1 , 500-1 , 000 נפש בשלהי המאה . אך רכישת קרקעות לקבורה לא פסקה בבית העלמין , כפי שעולה מתעודות קניין ששרדו בארכיון העדה הספרדית . על גבולות בית העלמין יש גם עדויות מהתאריכים החקוקים על מספר מצבות . המצבה המתוארכת הקדומה ביותר המוכרת לנו , שנתגלתה באפיק הקדרון , היא משנת שצ"ו / ז . ( 1636 / 37 )

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help