sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

נוספים , כמו ספרות עולי רגל . כך הדבר גם בתאורים של קברים קדושים , שחלקם מוכר ממקורות אחרים , כגון קבר יונה , קבר הילריון , בית זכריה ועוד . בסך הכל מתקבלת תמונה כללית ברורה למדי של ארץ ישראל בתקופה זו , וחלק מהשמות , שהם בלתי מוכרים , מוצא את אישורו במפה . מפת מידבא לא נתירה יש מאין , ופסיפסים רבים , מרהיבים לא פחות , נתגלו בשנים האחרונות בעיירה מידבא ובסביבתה . במקום התפתח אחד ממרכזי אמנות הפסיפס העשירים והפוריים ביותר במזרח . פסיפסים ברמה גבוהה במיוחד נתגלו גם בישובים סביבה , שהושפעו מהסגנון של מידבא , במעון ( מאעין , ( באום א רסאס ובהר נבו וסביבתו . סביר להניח שהם נעשו בידי אמנים מאותם בתי מלאכה . קשה להסביר מדוע דווקא במידבא , שנמצאה באזור שוליים בספר המזרחי של האימפריה , צמח בתקופה זו מרכז בעל חשיבות עולמית לייצור פסיפסים עלינו לזכור , עם זאת , שיש לכך תקדימים שבאזורי שוליים , שאינם משופעים באמצעים , צומחות תרבויות חשובות , ולא תמיד הדברים ניתנים להסבר באופן הגיוני . מבחינה אמנותית , הפסיפס של מפת מידבא אינו יוצא דופן ברמתו , בהשוואה לפסיפסים המפוארים הרבים שנחשפו במידבא ובסביבתה , ועיקר ערכו הוא מן ההיבט הגיאוגרפי היסטורי . כותב שורות אלו הציע במקום אחר , שהמפה מבוססת בעיקרה על מפות צליינים שהיו נפוצות בתקופה הביזאנטית , והיו בוודאי בידי מורי הדרך שהדריכו את העולים לרגל למקומות הקדושים . במפות אלו , שלא השתמרו , סומנו האתרים העיקריים לאורך הדרכים הראשיות . במפת מידבא מופיעים מקומות רבים , המשקפים את מציאות זמנם . במקרים לא מעטים המפה מביאה אתרים ומקומות שאחרת לא היינו יודעים על קיומם . דוגמא מובהקת לכך היא כנסיית לוט ליד צוער שנחשפה לאחרונה , שהמפה היתה מקור המידע היחיד לזיהויה . אף שהמפה רחוקה מלהיות ריאליסטית , בתאורי הערים כגון עזה , אשקלון , ניאפוליס ( שכם ) פלוסיון ועוד , יש אלמנטים ריאליסטיים . תופעה זו בולטת במיוחד בירושלים . לעתים המפה מבהירה באופן מפתיע פרטים שונים , כגון מקור שמו של שער שכם , שכונה בפי הערבים באב אל עמוד . עד לגילוי המפה , שבה נראה בבירור העמוד שברחבת השער , איש לא ידע להסביר את מקור השם . האמן לא התעניין בהכרח רק ב"אמת , "ההיסטורית אלא גם בגיאוגרפיה הקדושה התיאולוגית של ארץ ישראל . משום כך ירושלים נמצאת בלב המפה ומובאת בהגדלה יחסית , שכן היא נמצאת בטבור הארץ וחייבת להיות המרכז , אף שיש בכך עיוות גיאוגרפי . הבלטת אתרים מסוימים והתעלמות מאתרים אחרים איננה מקרית ונובעת מסדרי עדיפויות ברורים ( ורק לעתים רחוקות מחוסר ידיעה . ( הכניסה אל כנסיית הקבר מתוארת בדיוק במרכז ירושלים , בבחינת ביטוי לרעיון , שהעיר בנויה בעצם סביב כנסיית הקבר ואיננה רק פרט בתוך העיר . לעומת זאת , הר הבית , שהוא האלמנט הטופוגרפי הבולט ביותר בירושלים , לא מופיע במפה בשל היותו חסר משמעות בעיני הנוצרים בתקופה הביזאנטית , וראוי להשכיחו , שכן ה"מקדש החדש" הוא עתה כנסיית הקבר . מתאור ירושלים במפה עולה , שהעיר שמרה על קווי אופי ברורים שהוקנו לה

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help