sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

של פרויקט ( כולל ציון ובחינה של ' אבני , ( 'דרך בבירור יחסי תשומות תפוקות ועלות תועלת ובהבנייה של מופעי החלטה סדורים הבוחנים נתונים וחלופות . ככזו הופיעה העבודה הכמותנית כבת ברית טיפוסית של הניהול ושל ההכוונה כיצד ראוי לנהל . ( Hopper & Macintoch , 1998 ) אנו חיים בעולם הולך ומשתנה , עתיר זיקות בעלות עוצמות שונות , דינמי ותהליכי . עולם מורכב . כפי שציין קארל וייק , ( Weick , 2001 ) זהו עולם רציונלי פחות מכפי שכביכול ניבט אלינו ; והוא מהודק פחות ומבוזר יותר מכפי שנוח לנו לעתים לחשוב . מה נובע מכך לגבי הערכה המבקשת להיות מורכבת ? הערכה כזו היא רבת קולות ותלויית נקודת מבט . היא מכירה בכך שהעולם הנחקר אינו בעל מהות קבועה או חד משמעית , וכי גם בה אין אמת סופית . היא לומדת ומבררת תופעה מתפתחת , רבת תפניות ועלילות , וספק אם חיונית בה ' שורה תחתונה' אחת – בדומה למציאות הארגונית , אשר גם היא רבת פנים ותלויה מאוד בנקודת המוצא של המתבונן ובתפקיד שהוא ממלא בקשר למתרחש . מכאן הנחיצות להביא בחשבון בהערכה את נקודות המוצא השונות , ותוך כדי כך עדיין להציע או לטוות תמונה מעניינת , רבת ממדים ועשירה , שיש בה טעם וניתן להשתמש בה . זה כשלעצמו מעשה של יצירה . וייק ציין שכל מנהל הוא בחזקת מחבר ( סופר או משורר ) . ( Weick , 2010 ) אך גם המעריך הוא יוצר , שמנסה לברוא בטקסט שהוא מגיש משהו שבמיטבו מצליח להיות מורכב ומרתק , משכנע ואמין ועדיין הוא בגדר גרסה של הכותב . הערכה מורכבת היא נרטיבית . למרות הביטוי ' , 'הערכה שיש בו גם שיפוטיות וגם ציפייה לפסק דין , הערכה יכולה לנסות לספר סיפור משמעותי , שנותן ביטוי להיבטים שונים של המתרחש . הערכה כזו היא תלויית זיקה : דוח ההערכה הוא רק אובייקט שנמצא בין הכותב לנמעניו , שכוחו הוא במשמעויות הנקשרות בו . בכל מעשה הערכה שזורים יחסים בין המעשה המוערך , לסוכניו ולקהליו השונים ; בין מי שמבקש לדעת לבין מי שאמור לדעת ; וגם בין המעריך למוערך . אלה כרוכים בהיבטים אנושיים שכיחים של הצדקת עצמי ושל יצירת רושם . ( Chatman , Bell & Staw , 1986 ) במפגשים שבהם מתעוררות שאלות הערכה יש מידות שונות של קרבה ושימושים מגוונים ב'אחרות' המתגלית ( למשל , זו יכולה להיות זרה או מזדהה ; מתנכרת ורחוקה או מרותקת ומתעניינת ; היררכית או שוויונית ; פסקנית או מתלבטת ; יודעת או חקרנית . ( הערכה היא פרי דיאלוג ומקור לחוליות הבאות בדיאלוג : אין זה מעשה מבודד , חד סטרי או חד צדדי , כי אם תהליך ורצף של צעדים , שרשרת שיש בה שיח , הידברות , מפגש בין בעלי תפקיד שונים ובנקודות מבט שעשויות להתפתח ולהשתנות . כל הערכה היא מעשה פוליטי . בדרך כלל היא נגזרת ממדיניות ובוחנת מדיניות ; יש לה מזמין ויש בעלי עניין בה ; היא נקשרת בתכניות , במשאבים המושקעים בהן , בכוונות של שינוי וברצון להטביע חותם . ( Taylor & Balloch , 2005 ) בזיקה לבירור המתרחש והערכתו יש למעריך כוח בהופיעו כ'מי שיודע' ובבחירת השימוש במושגים שיתארו את המציאות וגם יבחנו אותה . ( Linstead , 2001 )

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help