sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הם נרטיביים : אנו פוגשים אותם דרך עדשות התרבות , באופן שבו הם מתוארים , האופן שבו הם עולים ומזוהים במסגרת השיח . הם מובאים לנו תמיד בגרסה חלקית , כסוג של סיפור , תלויי התצורה וההקשר שבהם הם נחשפים . לסגולות אלה השפעה על תפיסת הארגון ( כישות מדומיינת , אחוזה תמיד בהקשר ובסביבות משתנות שהיא מגיבה אליהן ובו בזמן גם מתעצבת על ידן , ( על תפיסת הניהול ( מתוך הכרה במגבלה על היכולת לשלוט במתרחש , כשבכל זאת מעשה הניהול נתבע להציע ערך וליצור השפעה ; , ( Streatfield , 2001 ועל היחס למושגים כמו ' , 'חיזוי ' , 'אסטרטגיה ' מנהיגות' ו'הובלת . 'שינוי הערכה נוכח מורכבות ממד של התרשמות , שיפוט ונקיטת עמדה מלווה את חיינו . ה'מציאות' שאנו פוגשים מופיעה תמיד בהקשר , כבולה בפרשנות , ספוגה בערכיות שאנו מייחסים לה . מאמצים לקיים מופע מסודר של הערכה מנסים לרתום תהליך אנושי זה למידות מסוימות של שיטתיות והכוונה : הן בכך שיהיה זה תהליך גדור ותחום , הן בכך שיהיה כפוף לידע נצבר על אופן איסופם של נתונים , בחינתם ופירושם . דווקא ככל שהכירו בארגונים בכך שהרבה דברים אינם ידועים ואינם כפופים לכוונות בלבד , כך עלה הרצון לקיים מידה של בדיקה , בירור והערכה של המתרחש . ההכרה בצורך ללמוד את המתרחש , לבררו ולדון בו היא יסודית לעליית מוסד ההערכה . כך גם ההכרה במגבלת הסובייקטיביות ובהטיות המלוות בלי הרף את שיקול הדעת של היחיד ושל הקבוצה ( כהנמן ועמיתים , . ( 2005 כמה הבחנות רווחות בקשר למעשה ההערכה Rossi , Lipsey , & Freeman , ; Scriven , 1967 ) ; Cooksy , Gill , & Kelly , 2001 ; 2004 פרידמן , . ( 2010 כך , ניתן להבחין בין ' מדידה' ( ריכוז של נתונים השוואתיים תוך כדי החלה של סולמות וכלי בדיקה על המציאות , על יסוד עולם מושגים מנחה ) ל'הערכה' ( שכוללת גם ארגון של הנתונים בצירוף בעל משמעות וגם חיבור התרשמויות ומסקנות למתואר ;( בין ' הערכה מעצבת' ( שמלווה את המתרחש לאורך הדרך ומנסה אף להשפיע עליו ) ל'הערכה מסכמת' ( שמגולמת בדוח מסכם בסוף תקופה ;( בין ' הערכה כמותנית' ( שבעיקרה איסוף ובירור נתונים וטיפול בהם בסיוע כלים סטטיסטיים ) ל'הערכה איכותנית' ( שבעיקרה נשענת על ראיונות מתוך ניסיון להביא את סיפור המתרחש , ונחשבת לכן ל'רכה' יותר ;( נוכל להוסיף לכך הבחנה בין ' הערכה המודדת שביעות רצון' ( מופע שכיח , למשל בהקשר צרכני ) לבין הערכה הבוחנת קשר בין רציונל לתשומות ולתפוקות ( למשל , ב'מודל ;( 'הלוגי וכן בין ' הערכה חיצונית' ( שמקיים בעל מקצוע בתחום ההערכה , המגיע לארגון לצורך עבודת ההערכה בלבד ) ל'הערכה פנימית' ( שעושים אנשי הארגון , בין כפונקציה מובחנת ובין כהיבט של פעולתם . ( עבודת ההערכה כמופע מובחן וגלוי התחזקה לא במעט עם המאמץ לרציונליזציה של הארגון ועם המאמץ לחזק את שליטת הניהול במתרחש . לכן מובנת האחיזה הניכרת לאורך הדרך בעבודה כמותנית ( שלכאורה ' ברורה יותר' וכמו אובייקטיבית , ( במערכי בדיקה בהשראה

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help