sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אותנו בקיומו התקף , הן לטפח שותפות שלנו עם זולתנו דרכו ואתו ( הררי , . ( 2011 כך הוא לגבי המתרחש סביבנו , כך גם לגבי עצמנו . כפי שהעיר ז'אק לאקאן , מה שקוסם לנו בדמותנו שמשתקפת במראה הוא תחושת האחידות והרציפות שחוזרת אלינו דרך מסך כמו אובייקטיבי ( מילר , , ( 2002 ומה שמאיים הוא האופן שבו האחדה זו סוגרת עלינו ( ז'יז'ק , . ( 2003 כך גם , כנראה , לגבי הכוח שאנו מעניקים לעתים למוסדות ולדמויות שמציעות לנו פשר , משמעות , בהירות כנסיה' ) , ' מנהיג' , 'תנועה' , ' , 'גורו' ועוד . ( נוכח מגבלות אנוש אנו אוגרים מידע , ממיינים ומפענחים אותו , כדי שאולי ישמש אותנו . תרבות הקפיטליזם ( אילוז , ( 2002 שקדה לא מעט על פיתוחים בהקשר זה , תוך כדי שהיא מזהה את הכוח הגלום בהם וחותרת לזהות מוקדם ככל האפשר אותות של הצלחה . עם הזמן אנו עשויים לפתח גם מעין מצפנים פנימיים , שיהיו עמידים במידת מה בפני השפעתו של כל משב רוח מזדמן או בפני כוונות של הסובבים אותנו שלא נוח לנו אתן . ועם זאת הפתעות , תפניות דרמטיות וחשיפה של פערים וסתירות מפגישים אותנו עם ההכרה באופי השברירי והמשלה של ודאויות רגעיות , ומחייבים אותנו לעדכן ולאתגר מחדש תמונות עולם נתונות , בהן זו של עצמנו , בלי להיוותר חסרי כול . לצורך אתגור זה נחוץ לנו ' , 'אחר מישהו ש'אינו אני' ושבכל זאת אנו מתייחסים אליו ( לוינס , . ( 2010 בהקשר זה פועלים מצבים ומוסדות שבוחנים אותנו וגם מעניקים לנו התוויות , הרשאות , תעודות והסמכות ( בדיקה רפואית , ' , 'ב"מיצ בחינות בגרות , רישיון נהיגה , תעודת יושר , תואר אקדמי , מרכז הערכה ועוד . ( גישות תאורטיות שונות מדגישות שליטה , בקרה , יכולת לצפות פני עתיד ולהעריך את המתרחש . לא אחת המעשה הארגוני אף נקשר בכך . ככל שארגונים הפכו גדולים ומסועפים יותר , רבי תצורה ועתירי משימות , פרושים על פני עולם ומלואו , כך אף התעצמה הכמיהה לשליטה , ועמה גם החיפוש אחר כלים ובעלי תפקיד שישמשו אותה . להדגשה של מאמצי שליטה ובקרה היו לאורך השנים שתי תוצאות עיקריות : המאמצים תרמו לפיתוח ולשכלול מתמיד של כלים להסדרה ולפענוח של המציאות , וטיפחו סממנים גוברים של ' חברות , 'בקרה כפי שכינה אותן ז'יל דלז' ( ;( 2004 , 'דלז והם סייעו בטיפוח מידה של ביטחון בתפקוד , שכאמור כנראה חיונית לנו . אך תוצאות אלה באו בד בבד עם ערעור גובר של תחושת השליטה במתרחש . כפי שהתגלה שוב ושוב , המאמץ להרגיע אינו מגיע לכלל מיצוי . כל הזמן יש יותר ויותר מה שנחוץ להרגיע . והמענים גם מתעתעים : לא אחת נחשפים היסוד המשלה או הכובל שלהם והקושי שלהם להציע בהירות מועילה . נוסף לכך , הם מעצבים מציאות לא פחות משהם בודקים אותה . ולכן בעידן שלנו אנו עדים ליותר ויותר מאמצי הערכה וליותר ויותר ביקורת וערעור עליהם . כך , לאורך חיינו אנו נשענים מצד אחד על תהליכים של איסוף נתונים , בירורם והערכתם , ומן הצד האחר מגלים ( אם יש בנו מידה של פיכחון ) את נקודות התורפה של אלה . כפי שפרויד דיבר על ' תרבות בלא , 'נחת אפשר גם לדבר על ' הערכה בלא נחת' – כזו שהחיפוש של הוודאות והערעור עליה מתחרים בה ביניהם ללא הפסק . על המודרניות ועל מה שבעקבותיה ארגונים נחשבים כמזוהים מאוד עם חשיבה מודרניסטית ועם מסמניה , על יסוד ערכים של רציונליות , חדשנות , חתירה לתוצאות ואפקטיביות ( כ"ץ , . ( 2012 כפי שמראה גארת' מורגן

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help