sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הערכה היא עניין מורכב ישראל כ"ץ נקודת המוצא של חיבור זה היא שנגזר עלינו לאורך חיינו להתמודד עם אי ודאות רבה . מידה של ודאות מציעות נקודת הכניסה לעולם ונקודת היציאה שלנו ממנו ( שתיהן בדרך כלל אינן פרי רצוננו מראש . ( כל השאר חשוף לעמימות ולפיתולי הדרך , שמתגלים רק לאורכה . מצב זה מעורר חיפוש מפתחות לפענוח המציאות , לבירורה ולהכוונתה . בהקשר זה מופיעים מאמצי בדיקה והערכה בלתי פוסקים . מרכזיות מיוחדת נודעת להם בארגונים , אף שלא תמיד הם מפורשים , שיטתיים או מוסדרים . העידן המודרני טיפח תפיסות של הערכה כדרך לשיפור תחושת השליטה במציאות ולניטורה . חקירה וקבלת החלטות מבוססות נתונים נחשבות גם בסיס להתנהגות רציונלית , לא מעט ברוח תפיסות פוזיטיביסטיות של מדע ותוך כדי פיתוח טכנולוגיות של בדיקה , מדידה ובקרה . הכרה גוברת במגבלותיהן הנתונות של תפיסות וטכנולוגיות אלה הולידה את הצורך לפתח בתהליכי הבירור וההערכה גם אפשרויות המביאות יותר בחשבון מורכבות , אי לינאריות והפתעות . לכך מוקדש מאמר זה . נוכח אי ודאות הכניסה שלנו לעולם היא למציאות כאוטית , סתומה וחידתית עבורנו , כזו המתפענחת ומשתנה לכל אורך הדרך . יש בכך כדי לעורר ריגוש ועניין , אך גם לא מעט חרדה . ( Stacey , 2010 ) אנו מנסים למצוא עוגן בישויות מומצאות , המספקות לנו תחושה שיש בהן תוקף לכאורה חברה' ) ; ' ' ; 'קבוצה ' , 'ארגון ועוד . ( כפי שהראה ברונו לאטור , ( Latour , 2005 ) המידה שבה ישויות אלה מצליחות לשכנע במוצקותן נחלשת יותר ויותר לנוכח ההתפתחויות בעידן הנוכחי , עתיר הספק , הפרגמנטריות והגלובליות . כך גם אחיזתנו בדמויות המפתח שאנו פוגשים ובהן אנו תלויים מאוד , בייחוד בהתחלה . אלה מתרחקות מאנו ( נוטשות במקרה הרע ; מאפשרות אוטונומיה במקרה הטוב ) ומתגלות גם במגבלותיהן , ככל שאנו גדלים וזוכים לפגוש נקודות מבט ואפשרויות שונות . בד בבד הכרחי לנו למצוא מפתחות לפעולה , רמזים שעשויים לפוגג משהו מהעמימות ומאי הוודאות הנתונה . ( L evine , 1985 ) ואכן , עיקר המעשה התרבותי כיצירה של בני אנוש הוא התוויה , פיתוח ומסירה של ' סדר , 'מדומיין כזה שמצליח הן לשכנע

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help