sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

עם הספר כשהייתי נעיר לימים , תלמיד בבית ספר יסודי , רגילים היו לומר לי מורי , גרמנים וצ'כים : 'הסתכל בתרנגולת הזאת , כשהיא שותה . אין היא לוגמת לנימה בלי שתרים את ראשה למעלה , לקראת השמים , כדי להודות ולברך . אל תעשה אף צעד אחד בחייס , בלי להודות , בלי לברך . לא ידעתי אז , כמה קשה יהיה בזמננו , זמן השואה ומחנות הריכוז , לברך ולהתפלל . אך שמרתי תורד . זו של מורי ונדמה לי שלא עשיתי צעד מכריע בחיי . בלי לזכור סיפור זר . על התרנגולת ובלי לנסות להרים את ראשי לשמים ולהודות . וכעת כשזכיתי , אחרי שעברתי את גיל , 85 לגמור את הספר הזה , בוזדאי עלי להודות ולברך על המוגמר . ויורשה לי לומר כאן מלים אחדות על הכוונה של הספר ושל שורת הסםרים שהוא מיועד להיות ההתחלה שלהם — תולדות הפילוסופיה בעברית . עברו בערך עשרים שנה מן היום בו החליט מוסד ביאליק , לפי ההצעה של מר משה גרדון , להוציא היסטוריה כוללת של הפילוסופיה בשפה העברית . תולדות הפילוסופיה כתובות בעברית לשם מה ז האם לא היה יותר פשוט לתרגם את הספרים הקלאסיים בתחום זה של אומות העולם ? חיבורו של ו . וינדלבנד , 'תולדות הפילוסופיה , 'החדשה תורגם בשעתו בידי משה גליקסון לעברית על שלושת הכרכים שלו . אמנם , הספר אזל כנראה כיום מן השוק , אך אפשר לצלמו ( ולוואי והיו עושים כך •(! ובכל זאת נדמה לי , שאותה החלטה של מוסד ביאליק מוצדקת היתד . ושחובתנו , חובת הדור הזה , להוציא אותר . לפועל . שהרי העובדה שאין לנו ער היום היסטוריה מקורית של הפילוסופיה כולה היא חסרון מורגש בחיינו הרוחניים . ספרו של י . י . גוטמן ז"ל , שנכתב גרמנית והוצא בתרגום עברי על ירי מוסד ביאליק ( א''תשי . ( ' פילוסופיה של היהדות מקדמת ימיר . ועד לדורות , 'האחרונים היא היסטוריה של הפילוסופיה של ד ת ישראל . ואופייני הוא בשביל הדור של מורי וידידי הנכבד , י . י . נוטמן ז"ל , שהוא רואה חתך חריף בין הפילוסופיה של היהדות , שעליה הוא כותב , ובין הפילוסופיה הכללית . דבר זד . בולט בשורות שהוא מקדיש לשפינוזה . כשהוא בא לדבר על שפינתה הוא אומר ( עמ 241 של ההוצאה העברית : ( 'שיטתו של שפינוזד . אין מקומר . בעצם תולדות הפילוסופיה היהודית , אלא בהתפתחותה של המחשבה האירופית . 'החדשה והוא ממשיך ואומר שם על שפינתה : 'השפעתו מצויר . כולה מעבר לעולם ישראל , ומקומה בתולדותיה של הפילוסופיה החדשה בלבד . רק מן היום שהיהדות נצטרפה לחיים הרוחניים של עמי אירופה , חדרה ונכנסה משם גם אל תוך עולם . 'ישראל לפני חמישה או ששה דורות התפלל ר' נתן , תלמידו הגדול של ר' נחמן מברצלב : 'ולא די שהגויים מושלים עלינו בגוף וממון אף גמ הם רוצים חס ושלום להתגבר בחוכמתם החיצונית המוסעת והםכלר , אשר באמת כל חוכמתם היא כסילות ואיולת גמור . וכבר נתפסו הרבה מאחינו בני ישראל ברשתם ובמצודתם הרעה , ועוד הם צודים לקחת ולטרוף ח"ו עוד נפשות ישראל ברשת חוכמתם המוטעת של פילוסופיה ואפיקורסות וכפירות אשר נתפשטה מאד בעוונותינו . חוס וחמול עלינו והוציא את בלעם מסיהם' ( לקוטי תפילות , חלק ראשון , ירושלים תשי '' ז , עמ' קי"ט ואילך . ( עם כל התהום שבין שתי העמדות האלה הרי המשותף בהן הוא בראיית היהדות כמשהו נפרד מן העולם . דומני , המשמעות הגדולה , ההיסטורית , של ההפיכה הציונית בתוך היהדות היא שאין אנו רוצים ואין אנו יכולים לחיות חצויי נפש , יהודים מכאן ו'אנושיים' מכאן . זהו תהליך היסטורי רוחני , אשר תולדותינו כפו עלינו ואין אנו » כולים לעצור אותו , אף על פי שאנו יודעים שפני היהדות , אשר תועמד במאבק רוחני זה עם העולם , עשויים לשתנות , משתחדל היהדות להיות כגדר 'שמורה' בהיסטוריה , אלא תתייצב ותתמודד עם העולם . כשביקר בירושלים שנים מעסות אחדי הקמת המדינה הפילוסוף והתיאולוג הפר 1 טסטאנסי המפורסם פאול טיליו ובאתי להקביל את פניו , היתר . שאלתו הראשונה : 'היש לכם כבר בירושלים

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help