sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

שירין נשאט גברים לחוד , נשים לחוד , Rapture מיצב הווידיאו של האמנית האירנית שירין נשאס , שצולם במרוקו , 1999-2 ומוצג בשיקגו ובניו יורק , ה 1 א ההפקה הגדולה ביותר שלה ומה שביסס את מעמדה ככוכבת . רק טבעי היה להעניק לה את הפרס הבינלאומי של הביאנלה בוונציה לשנת , 1 999 שם היא מציגה את מיצב הווידיאו האחרון Turbulent riv " איזה עינוג חושים שמימי יבוא עליך פתע ! כמעט רגע לא תוכל להתעשת מחמת ההתפעמות המעלפת . " לו ^ ה מנד 7 םון / "מנתבים אודות התחושות " בכל פעם נתזה שהוויריאו מת , אן אז יוצאת לאוויר העולם יצירה חדשה , המסעירה את הדמיון והקהל הולך שבי אחרי ה " מופע . " כך קרה לאחרונה עם , Rapture mn / 7 / 77 / 2 1 Vw ₪ ' 1 האמנית האירנית שירין נשאט ( נולדה , ( 1957-ב המוצגת בימים אלו במכון לאמנות בשיקגו . מיצב וידיאו בשחור-לבן לשני מסכי ענק הניצבים זה מול זה , במסגרתו מוסיפה שירין נשאט לחקור את הרובד החברתי , הפוליס והפסיכולוגי של החוויה הנשית העכשווית בארצות המוסלמיות . מסך ימני לגברים ומסך שמאלי לנשים . הצופה אינו מסוגל להתבונן בשתי הסצנות בעת ובעונה אחת ונאלץ להסיס את מבסו מצד לצד , כמו במשחק פינג-פונג . שלוש-עשרה דקות של מתח מיני , ללא טקסס , לצלילי מוסיקה פרי יצירתה של סוזן דייהים . זיהוי הדמויות הפועלות בשני המסכים הוא מיידי . גברים ונשים מן המזרח , מן המזרח התיכון . זו יכולה להיות ספרד , אירן או מרוקו . נשים עטויות צ ' אדורים שחורים ורעלות שחורות המסתירות את שערן . איסלאם . שלוש - עשרה דקות של מתח מ יני , ללא טקסט . הצופה אינו חדל מלצפות לרגע המפגש שלעולם לא יגיע . אין ספק בכך . הגברים עטויים חולצות לבנות ומכנסיים שחורים . הם שחורי שיער ולחלקם שפמים . גם הם מן המזרח , בלבוש שמרני אך לא מסורתי . האסוציאציה העולה על הדעת לנוכח מראות אלה לקוחה מן האופרה "כרמן " של ביזה , מסצינת בית החרושת לסבון שבמסגרתה נראים גברים בשעת ההפסקה תוהים : "היכן כרמן " ? הנשים צועדות על חוף ים רחב-ידיים . בתוליות למראה . השחור סוגר על גופן הצעיר . הן צועדות אל המים , אל הים הפתוח , אל נקודת המפגש עם עצמן , אל סימני השאלה שייוותרו ללא מענה . ודווקא ההפרדה הזו בין גברים לנשים היא היא נקודת החיבור ומקור המתח הנשמר לכל אורך הסרט . הצופה אינו חדל מלצפות לרגע המפגש שלעולם לא יגיע . שירין נשאט עצמה מעידה : "מלכתחילה החלטתי שהעבודה הזו לא תעסוק בי עצמי או בדעותיי בנושא זה , וכי עמדתי תהיה חוסר עמדה . שמתי את עצמי בעמדה של מי ששואלת שאלות אך לעולם אינה עונה עליהן . הסוגיה העיקרית והעקרונית היא פשוט להיות אישה באיסלאם . " מיצב הווידיאו כשלעצמו הוא בבחינת חקירה של דינמיקה קבוצתית ממוגדרת , ( gendered ) כאשר הצופה מוצב בתווך בין שני העולמות המנוגדים . באמצעות קטבים דיאלקטיים , עוצרי נשימה מבחינה ויזואלית , בוחנת נשאט את ההבנייה החברתית של המרחב ושל הזהות בשפה המתאפיינת ברלוונטיות חובקת-עולם . Shirin Neshat , Rapture , 1999 , film still D'Amelio Terras Gallery , New York

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help