sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

דבר המערכת תודה לעמוס שוקן , על נדיבותו ותרומתו האישית , ועל תמיכתו בקיום המשרד בתל-אביב והוצאתו לאור של "מסוף " במשך שלוש שנים ברציפות . אלמלא אנשים יקרם כמותו לא היה כתב-העת זוכה למיסוד-מה ובוודאי שלא היינו זוכים להחזיק נעת בגיליון מסי . 10 האמנות , אמר רוברס ראושננרג , היא חיים . תודתנו העמוקה . רחל םוקמן ומערכת "טרמינל" QT \ nv W 7 // 2 לב כי לאחר שיצאו לאור תשעה גיליונות תחת השם "מסוף , " הנה עתה הגיליון העשירי של כתב-העת משנה את שמו ל" . "סרמינל עם שינוי השם , אנו שמחים להפנות את תשומת לנכם גם לשינוי בפורמט ולגידול במספר העמודים . אתם מחזיקים בידכם כתב-עת בדמות "חפן , " חפץ-אוב"קט הניתן למימוש ומציע חוויית דפדוף חושנית יותר . גם רשימת הכותבים מתרחבת ואנו מקווים לשמור על מגמה זו גם בגיליונות העתיד"ם . " טרמינל" מס ' 10 רואה אור כחודש לאחר פתיחת הביאנלה 48-ה בוונציה , שתימשך עד נובמבר . בינתיים התפרסמו פה ושם רשימות על אירועי הביאנלה ונחשפו גם שני האמנים הישראלים שנבחרו לייצג את ישראל , שמחה שירמן ופ'ל'פ רנצר , אמנים מן השורה הראשונה המדגימים באמנותם את התיזה של האוצר , מאיר אהרונסון , בדבר זיכרון והיסטוריה . גם התגובות לתצוגה הישראלית היו הפעם חיוביות ומעודדות במיוחד . חבל שבין ההדים הטובים השתרבבה גם רכילות מפיה של אוצרת מקומית , שלכאורה שוחחה עם הראלד זימן , אוצר הביאנלה השנה , ושמעה מפיו השמצה כואבת של התצוגה בביתן הישראלי . הלוואי ולא היו דברים מעולם , שכן , קצת קשה להתעלם מהעובדה כי , מתערוכת הדגל של זימן , תערוכה אליה נבחרו אמנים בינלאומיים שעבודתם נשאה חן בעיניו של זימן , נעדרת כל נציגות ישראלית . לא כך חשבה קתר'ן דוד , אוצרת הדוקומנטה העשירית בקאסל . תשעה אמנים ישראלים טובים זכו להשתתף באולימפיאדה של האמנות בקאסל . לא בביאנלה של וונציה . בביאנלת הצעירים ברומא , אגב , משתתפים שני ישראלים . יהודית םםפורטס וגלעד אפרת . אמן ישראלי אחד בכל זאת משתתף בתערוכה של זימן - סרג ' שפיצו , אלא שהוא חי ויוצר בניו-יורק ומשתתף בביאנלה על תקן אזרח ארה " ב , ממש כשם שצ ' ן זן מופיע לא כסיני , אלא נבעל אזרחות כפולה : צרפתית ואמריקנית . לעומת מצבה המשגשג של האמנות הסינית וקידומה הנלהב על ידי הסצינה הבינלאומית - שמה של סין נסמן לשמם של לא פחות 12-מ אמנים המשתתפים בתערוכה הבינלאומית ( בפועל משתתפים 21 סינים . נראה שרבים מהם מייצגים את המדינות שבהן בחרו לפעול ) - לא רק ישראל לא קיימת על מפתו של זימן . גם מצחם , ירדן , סוריה , לבנון ומדינות מזרח תיכוניות נוספות נפקדות ממנה . סוד גלוי הוא שהכל עניין של מדיניות . לישראל , כידוע , תמיד היו נושאים דחופים ובהולים יותר שזללו את תקציב המדינה . רק תמיכה מאםיבית יותר של המדינה בתחומי האמנות תזרז את תהליך התקבלותה של האמנות הישראלית במרכזים העולמיים . בינתיים , אנו עדים ל"התגנבות יחידים . " גם זה משהו . פה ושם מצליח אמן ישראלי לפלס את דרכו הבינלאומית ולבסס קריירה "שם . " אבל , עד היום , ישראל , בניגוד לאיטליה , גרמניה ואפילו ספרד , לא זנתה לפירורים משולחנו של נל מרם בינלאומי . לא הצמחנו מגמות מהסוג של הטראנס-אוונגרד האיטלקי ואף לא מן הסוג של הניאו-אקספרסיוניזם הגרמני . לא שלא היו ניסיונות : בשנות השבעים המושגיות זה כמעט קרה . ה " ניו-יורק טיימס " פרסם ביקורות ומאמרים על אמנים דוגמת פנחס כהן גן , בני אפרת , בוק 1 שוורץ , מיכאל גיטלין , יהושע נוישטיין , ובשנות השמונים על אילן אוורבוך , יזהר פסקין וקלג וגוטמן . שנות התשעים מסתמנות כעידן הקרירות האינדיבידואליות . ובכל זאת , ישראל עדיין אינה נכללת בקהילת האמנות הבינלאומית . זימן היה בישראל וסביר להניח שהובל לסטודיות של אמנים המקורבים לאנשי הממסד . "תכן שכאן הבעיה . חבל שאנשי שם בינלאומיים אינם מוצאים נתיב אוטונומי לאוצרים עצמאיים בעלי מבט מרענן על האמנות הישראלית , ובכל פעם שמי מהם מגיע , הוא הופך לשנוי או נן ערוגה נידיהם של אותם אוצרים ממוסדים , שלעולם לא מתחלפים .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help