sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

הקדמה סיפורי המקרא , הם מאבני היסוד של התרבות , האמנות והספרות . סיפורים אלה נמסרו מדור לדור בקרב יהודים ונוצרים — ומקצתם נפוצים גם בין המוסלמים — ושימשו מקור השראה בלתי נידלה לציירים , סופרים ומלחינים . הדבר מעיד עד כמה דיברו הסיפורים אל לבם של הקוראים . ולמרות זאת , אין זה קל לעמוד על אופים האמנותי של הסיפורים : אין הם דומים לסיפור בן ימינו , לא בסגנון , לא בעיצוב העלילה ולא בהצגת הדמויות . היקף הסיפור מצומצם הרבה יותר ממה שקורא בן זמננו רגיל בו . גורמי העיצוב מתרכזים בתחום קטן יחסית , ומנצלים את ההיקף המזערי כדי ליצור עוצמה גדולה ולצבור מתח רב . ועל כן , מה שראוי , מבחינת סיפור זה , אינו בהכרח נאה בעינינו ; מה שלנו מובן מאליו , אינו מתאים תמיד למספר המקראי . נמצא , מי שבא להתבונן בסיפורים אלה , חייב ללמוד לעמוד על טיבם . בנושא זה עמלו פרשנים לא מעט , ואין חיבור זה אלא עוד תרומה למאמץ זה . מטרתו להציג את האמצעים האמנותיים העומדים לרשות המספר , את הדרך , שבה הוא מנצל אותם לעיצוב יצירתו , ואת תרומת העיצוב להבעת התכנים הרעיוניים שהמספר בא לתת להם ביטוי . תחילה יוצגו כמה מונחי יסוד בחקר הסיפור , שהתגבשו בענף מחקר זה בדורות האחרונים ( פרק א . ( אחר כך , נדון בעיצוב הלשוני והסגנוני . במסגרת זו נעמוד , בעיקר , על פרטי העיצוב במסגרת הפסוק והפיסקה , בבחינת אבני הבניין לסיפור השלם ( פרק ב . ( על יסוד ממצאים אלה , נעסוק , בהמשך , בארגון הסיפור השלם ובעיצוב העלילה ( פרק ג . ( אני מודה שמבחינות רבות היה עדיף להקדים נושא זה ככלל , ואת העיצוב הסגנוני היה אפשר להציג , בהמשך , כמכלול פרטים . שהרי , אנו רואים מלכתחילה , את הפרט בתוך הכלל . אך , מהצד השני , אין להתעלם מזה שהכלל לעולם נבנה מהפרטים המצטרפים זה לזה . לפיכך , היה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help