sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא תיאור חייהם האישיים ופעילותם הציבורית של אמוראי בבל מבחינת מעמדם המרכזי בתולדותיו של הקיבוץ היהודי בבבל הוא נושא המעורר עניין . ואולם . השפעתם של אמוראי בבל חרגה הרחק מעבר לגבולותיהן של ארצות הפרת והחידקל . כוחם הרב בהלכה זכה להערכה גם בקרב חכמי ארץ ישראל . אמת , אמוראי בבל קיבלו את ההלכה המסורה מדורי דורות מחכמי ארץ ישראל . ברם , הם לא היו רק מקבלים ; בשקידתם על ההלכה ובטיפוחה נתפרשו ונתחדשו על ידם הרבה סוגיות בתורה שבעל פה . לא נפריז אפוא אם נקבע , שהיתר זיקת גומלין פורה ומפרה בין הישיבות בבבל לבין בתי המדרש הגדולים בארץ ישראל , שבראשם עמדו האמוראים . אולם בכר לא מיצינו עדיין את מלוא חשיבותם ההיסטורית של אמוראי בבל . הללו היו קבוצת עילית מובהקת , שכן הם שעיצבו את אורחות חייהם ודמות הנהגתם היום יומית של בני העם היהודי לדורותיו . אכן דבר זה הוא מן המפורסמות . הרבה נכתב על האמוראים בספרות ההיסטורית והכרונולוגית , בפרשנות התלמודית והמד רשית לענפיה המסועפים , ובספרות המבואות לתלמודים ולמדרשים . אף ספרים ומאמרים רבים הוקדשו לאישים יחידים מביניהם . ברם , בכל העושר הספרותי הגדול הזה אין אפילו מונוגראפיה אחת , שמתארת את חייהם ואת יצירתם של כלל האמו ראים בבבל . ספר זה הוא אפוא ניסיון שמבקש למלא חסרון זה על ידי עיון שיטתי באורחות חייהם הכלכליים והחברתיים של אמוראי בבל , וכן בפעילותם הציבורית והדתית במקומות ישוביהם של יהודי בבל . יהודי בבל היו מאורגנים במסגרת של שלטון עצמי קודם לימיהם של האמוראים . מוסדות הנהגה עצמאיים וסדרי ארגון וחברה קדומים המשיכו בקיומם אף בימיהם של הסאסאנים . אולם אין בידנו לעמוד על השינויים , שחלו בארגון זה לאחר עלייתה של השושלת החדשה . בדרך כלל ניתן לקבוע , שבראש העדה היהודית בבבל עמדו ראשי הגולה . הללו שאבו את סמכותם מן השלטונות הפרתיים , ואחר כד מן השל

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help