sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה הנושא של ספר זה הם חכמי ההלכה , שפעלו בבבל בין השנים 500—200 למניין הרגיל . פעילותם של ראשוני האמוראים , רב ושמואל , חלה בתקופת מעבר מכרעת בתולדותיה של מלכות פרס . פרתיה , שבראשה עמדה שושלת בני ארסאק , הלכה ונתמוטטה מבפנים . אחד הגורמים לשקיעתה היתד . עלייתה של שושלת חדשה ורעננה מבני סאסאן . בשנים 226—224 תפסי הללו את השלטון על האימפריה הפרסית כולה , ושאפו לתחייה לאומית דתית . ואמנם בעידודם הפעיל של מלכיה הראשונים במלכות החדשה הוקמה כנסייה דתית אחת , ובראשה כהונה מזדית קנאית , שנודעה לד . השפעה מדינית . מצב זה השפיע במרוצת הדורות על חייהם הדתיים ועל מעמדם המשפטי האזרחי של יהודי בבל . הוא הגביר את מאמציהם של אמוראי בבל ליתר פעילות דתית בקרב העדה היהודית בבבל , כדי לחסנה בפני השפעות זרות ולשמור על ליכודה הפנימי . בהגבלתם של מאמצים אלה ביקשו אמוראי בבל לשקוד אף על המשך קיומו של עם ישראל כולו לחיזוקו הפנימי , נוכח מצבם המדיני המתרופף והולד של יהודי ארץ ישראל . מסוף המאה השלישית ואילך נתחזקה והלכה הרגשת אחריות זו של אמוראי בבל לעתיד קיומה של היהדות , כפי שנתגבשה בהלכה ובאגדה . זהו בקווים כלליים ביותר הרקע הפוליטי והרוחני , שעליו מתאר ספר זד . את פעילותם הציבורית של אמוראי בבל . שיטת המחקר שהונחה ביסודו של ספר זה , מקורותיו , מבנהו ותכליתו , מוסברים במבזא . כתיבתו של הספר נסתיימה באביב תשל"ג , ולפיכך ספרים ומאמרים שראו אור לאחר מכן לא נדונו בו . אולם גם ספרים רבים אחרים בתחום האיראניקה , שיצאו לאור קודם לחיבורו של ספר זה , נמנע ממני לעיין בהם משום שלא היו מצויים בספריה הלאומית בירושלים , או שהיו קודם לכן , אבל כשבאתי לעיין בהם שנית , שוב לא היו ברשותה . מכל מקום , תודתי נתונה למר ז' זנד ולמר א' הלוי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help