sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

של הפילוסופיה . אילו ביקשנו להעמיד על אלו מסימני ההיכר של האנטי קאנטיות שבזרם וה , כי אז דומה שהיינו רשאים למנות בזרם 'בתר אידיאליסטי' זה , שהוא בעצם , 'אנטי אידיאליסטי' את ביטול קו התחום בין הניתוח של הנתונים הפסיכו לוגיים לבין הניתוח של ההנחות הטראנסצנדנטאליות , את הפנייה לגישה ריאליסטית , אם בכיוון ישותי של קביעת מציאותו של העולם החיצוני , ואם בכיוון שיש בו יותר מרכיב אפלטוני כמו תפיסתו של בולצאנו על האמת כשהיא לעצמה , שיבה להוכחת הישארות הנפש ואי הסתפקות ברעיון , כי הישארות הנפש היא בגדר של תביעה שהלגיטימיות שלה היא בתחום תורת המוסר או התבונה המעשית , ועוד עניינים כיוצא באלה . ברגמן חוזר לדון , בספר זה , בבולצאנו ובברנטאנו , שני נציגים מובהקים של כיוון זה , וככל שדבריו עתה נאמרים כבר על רקע של קירבה ביקורתית לכיוון הקאנטי , הרי הוא מנתח את השיטות שמדובר בהן מתוך מאכסימום של אובייקטיביות וחדירה למניעיהם . הוא מבליט את משקלה של הפסיכולוגיה בעיני ברנטאנו , ועצם העמידה של ברנטאנו נגד זרמים שנראו כשולטים בדורו היא בעיניו של ברגמן קו של חיוב הזוכה להערכה . המעבר לדיון בהוסרל נראה מזווית "ראייה זו , שאנו מבליטים אותה , כמעבר פנימי , כי הוסרל היה תלמידו של ברנטאנו והתקרבותו לקאנט בשלב מאוחר של הגותו , כפי שהוזכר לעיל , נראתה בעיני ברגמן קרובה ללבו ואיפיינה גם — איש איש עלפי דרכו —את משעול התפלספותו של ברגמן עצמו . ההתנגדות הראשונה לאידיאליזם דיברה אל לבו של ברגמן גם משום שהיא פתחה פתח לשיבה לאמונה , ולא בכדי מזכיר הוא בהקשר זה את דברי הפתיחה של פראנץ רוזנצווייג בספרו 'כוכב , 'הגאולה שהם מעין הכרזה למען מציאות שאינה בת מיצוי במושגים . אלא שבעניינים אלה מפעיל ברגמן את איזמל הניתוח ההיסטורי המושגי , והוא רואה את זיקתו וקירבתו של הוסרל ללייבניץ במה שנוגע למ 1 נאדואלוגיה שלו , קרי : להשקפה הרואה את מעמדו המיוחד של 'האני' בתוך עצמו , אך גם את הקירבה הקיימת בין הוסרל לבין ריינהולד כשביקש הוסרל , בתקופתו המאוחרת , להעמיד על נתוני יסוד של התודעה ששימשו בעיניו אחיזה לכינונה של המציאות , על םי המונח השגור בפיו של הוסרל בספריו מן התקופה המאוחרת של התפלספותו . ככל שמובלטים בספר הזה הקשיים של הפינומובולוגיה , הרי דומה שעניין שיטתי חיובי אחד עולה בו : ברגמן מעמיד על משקלה המהותי של הפינומונולוגיה בכך , שהיא מערערת את הגישה של ההסכמיות שהיתה ר 1 וחת בראשיתה של המאה העשרים , זו הגישה שגרסה שההנחות של ההכרה הן בעצם הנחות שאנו מניחים אותן , למשל באכסיומות המאתימאטיקה , שהן בנות המרה באכסיומות אחרות , כי ביסודן עומד אקט של הנחה שאין כרוך עמו כינון הכרחי . ברגמן ראה בגישה הסכמיית זו — קונבנציונאליזם בלעז — גילוי מגילוייה של התרבות המודרנית

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help