sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

שהארטמאן כתב בין השאר על היהדות ומקומם של היהודים במדינה המודרנית ? ניתן לומר שסוגיות אחדות שהעסיקו את ברגמן מבחינה שיטתית דווקא בתקופת חייו האחרונה — אף כי היה לעניינו זה שורש גם בימים קודמים — יש בהן הסבר לעניין זה . הסוגיה של הבלתי מודע העסיקה את ברגמן , ובשנים האחרונות לחייו קירבה אותו התענינותו בסוגיה זו למחשבה ההודית על שביליה , והעמיקה מצדה את תשומת דעתו בסוגיה זו כמות שעלתה בפילוסופיה המערבית , ואדוארד פון הארטמאן הוא בעניין זה בעל משקל מיוחד על פי הכיוון של שיטתו . ברגמן ראה את הקשר הקיים בין הבלתי מודע הכולל לבין המהות האישית של אלוהים , לאמור , האם קישור זה בין אלוהים לאישיות הוא מהותי והאם הוא הכרחי כדי שהדת או האמונה יכילו בתוכן את היסוד של תפילה ופנייה אל אלוהים , או כמ 1 ת שעולה בחינת אפשרות אחרת , שהיחס הדתי הוא רק בעל משקל סובייקטיבי מזווית ראייתו של האדם , אך אין לו מענה מבחינה ישותית מצדו של אלוהים . מכאן ששלילת התיאיזם הטבועה בשיטה של הארטמאן היתד , לגבי ברגמן מעין אתגר בניסוח השקפותיו שלו עצמו , שהיה בהן יסוד קוסמי אך עם זה ביקש למצוא שביל בין הצד הקוסמי לבין הצד האמנותי במובן המסורתי והפילוסופי של המושג הזה . ברגמן מסתייג מהארטמאן , אך מדגיש כי הגותו הכניסה מחשבות גדולות לתוך אוצר המחשבה הפילוסופית . אפשר פסוק אחד יש בו כדי לסכם את הזיקה הזאת להארטמאן , לאמור : הוא הראה שהעולם חדור חכמה עילאית העולה על כל מה שהאדם יכול להבין . מכאן ההדגשה שהדגיש הארטמאן את התכליתיות השולטת ביקום , והדגשה זו התנסחה דווקא בתקופה של שלטון ההסבר המיכאניסטי לתהליכי העולם . אכן , מול הלא מודע ביקש ברגמן לעמוד לא רק על דרך של הודיה בעובד תיותו —משל היה הבלתי מודע דבר כשהוא לעצמו על פי הנוסח של קאנט . הוא שאל את השאלה , והיא הדריכה אותו בחיפושיו שהיו גם פילוסופיים וגם דתיים , כלומר : היש אפשרות להרחיב את תודעתו של האדם לקראת רמות גבוהות יותר של הדעת , כדי להתקרב אל הבלתי מודע המקיף וכדי לחדור אליו , ולו על דרך של אינטואיציה . מכאן הרמז שברגמן רומז לשיטתו של אנרי ברגסון ולאנתרו פוסופיה של רודולף שטיינר . הוא כתב על ברגסון והיה לו יחס מיוחד לשטיינר , וסייע להוצאת אלו מספריו בעברית והמריץ הוצאה זו . [ ה ] כבר הוזכר לעיל , כי מקור מחצבתה של הפילוסופיה של ברגמן היה בזרם או באסכולה , שהיו לא קאנטיים על פי כיוונם . לאמיתו של דבר , מותר לנו לחדד אמירה זו ולקבוע , שהיה זה זרם אנטי קאנטי , ועובדה מאלפת היא , כי ברנטאנו מנה את השיטה של קאנט בין השיטות המציינות עידן של ירידה או שקיעה בהתפתחותה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help