sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

משום שהוא מהות כזאת , הוא הטעם היחיד לכך שמצוי ריבוי של איכויות המופיעות בנסיוננו . עניינה של ההכרה אינו לבטל את הריבוי הזה או להמירו באחדות מבטלת ריבוי , אלא לקיים אותו ולמצוא את דרכה בתוך הריבוי ועל רקע מציאותו . בהקשר של גלגולי האסכולה הקאנטית וצמיחת שיטות על דרך של פירוש לקאנט , פירוש שהיה בו גם הסתייגות , נדונה גם שיטתו של שופנהואר אשר זיקתו לקאנט היא מפורשת . שופנהואר עצמו סבר , כי הוא מציע פירוש קיצוני שיש בו שניות בין הדימוי השייך למרחב התופעות לבין הרצון שהוא הדבר כשהוא לעצמו . השינוי ששופנהואר מייצגו כלפי קאנט הוא בכך , שהוא מעמיק את המחיצה בין התופעה לבין הדבר כשהוא לעצמו , ובכך שהוא מזהה זיהוי תוכני את הדבר כשהוא לעצמו בחינת רצון ואין הוא גורס עוד את הזיהוי הקאנטי של הלא נודע והדבר כשהוא לעצמו . כאן הגיע מניע מחשבתי אחד מתוך המאגר למעין ניסוח קיצוני , ניסוח המביא את התפתחותה של הפילוסופיה במאה הי"ט לידי מיפנה , שיש בו מעיקרו של דבר חריגה מעבר לגבולות שהוצבו על ידי קאנט . הפרק המוקדש בספר למשנתו הפילוסופית של הרמן כהן יש בו , על פי טיבו ותוכנו של הנושא , זיקה לפילוסופיה של קאנט , כי הרי הרמן כהן מייצג את מה שמותר אולי לקרוא הקצנה של הפילוסופיה של קאנט בכיוון למתן משקל מכריע למרכיבי האפריו רי של ההכרה , אך לא של ההכרה בלבד אלא של כל תחומי היצירה של התרבות , לרבות אתיקה , משפט והעיצוב האמנותי . אלא שכאן כבר שולב בניתוח של תפיסת הרמן כהן העניין המרובה שהיה לברגמן הן בשאלות היהדות לדורותיה והן בשאלות הדת ומעמדה בתוך המכלול של התחומים . הרמן כהן היה לו מעין מייצג מובהק , ואולי מובהק ביותר , של הצירוף הזה של שבילי התענ יינות ומחויבות . ברגמן עסק במשנתו של הרמן כהן גם במקומות אחרים והיה לו חלק מכריע בעובדה , שהספר המרכזי של כהן בפילוסופיה של היהדות , 'דת התבונה ממקורות , 'היהדות יצא לאור במהדורה עברית . שילובו בספר של פרק הדן בהרמן כהן , ככל שהוא מבדיל מבחינת סדר הדיונים בין הפילוסופים שאחרי קאנט שהושפעו ממנו במישרין לבין הוסרל , שבו דן ברגמן והוא מעיר , ובדין , שתחקר בותו של הוסרל לקאנט אופיינית אך לשלב מאוחר בהתפלספותו —שילוב זה מוסבר אפוא על ידי הקווים המדריכים של הספר כולו . [ ד ] הספר מקדיש תשומת לב מרובה להשקפותיו של אדוארד פון הארטמאן , ומותר להעיר שלא כל הספרים העוסקים בפילוסופיה של המאה הי"ט מקדישים להארטמאן מקום בולט , על אף עובדת היותו סופר פורה ביותר . מותר לשאול : מה ריתק את תשומת דעתו של ברגמן להשקפותיו של פון הארטמאן , להוציא את העובדה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help