sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

דברי הקדמה מאת נתן רוטנשטרייד [ א ] הספר שלפנינו הוא שני בכרכים של מורנו ורבנו הפרופיסור שמואל הוגו ברגמן העוסקים בתולדות הפילוסופיה החדשה , היוצאים לאור לאחר הסתלקותו מן העולם . קדם לכרך זה הספר שדן בשיטות הגדולות שלאחר קאנט , ועתיד לבוא אחריו כרך מקיף על הפילוסופיה של הגל . הכרך שלפנינו דן בדמויות אחדות מבין הפילוסופים של המאה התשע עשרה והעשרים , אשר המחבר נתן עליהם דעתו במיוחד . אין כאן הרצאה רצופה על המעברים מהוגה להוגה או מאסכולה לאסכולה . יש כאן ניסיון להעמיד דמויות של שיטות של פילוסופים ולראות שיטות אלו על רקע הבעיות שנשארו פתוחות בפילוסופיה של קאנט , או בעיות שעלו מתוך חידוש הניתוח לגבי סוגיות בפילוסופיה זו . יש בספר גם ניתוח של שיטות שמעיקרו של דבר ראו את עצמן מנוגדות לכיוון ההגות של קאנט , ולמרבה הפאראדוכס היה לברגמן יחס מיוחד לשיטות אלה — זו של בולצאנ 1 וזו של ברנאטנו — כיוון שזיקתו אליהן היתד . קרקע גידולו , וחיבוריו הראשונים הוקדשו לשיטות אלה או לבעיות שעמדו במרכז עניינן , כמו הבעיה של ' האבידנציה . 'הפנימית [ ב ] עלינו להבין את הרקע של הדיונים הנפרשים בספר , ולשם כך ראוי שניתן דעתנו על הבעיות שהעלו תלמידיו של קאנט , שחלקו עליו אם במעט ואם בהרבה . נקודת המוצא של הדיון היא בהנחה היסודית של שיטת קאנט , כלומר שבמקום הבעיה של מושא ההכרה עולה הבעיה של צורות ההכרה . כיוון שזו היתד . ההנחה , באו הפילוסופים מתוך האסכולה של קאנט —ובספר שלפנינו מיוצג כיוון ביקורתי שיטתי זה על ידי ריינהולד — וטענו כי את ההנחות של ההכרה יש לייסד בתשתית של התודעה כך , שלגבי תשתית זו לא יוכל לקום ערעור . אין בפילוסופיה מקום לסברות , ואין בד . מקום לקביעות שהן עצמן צריכות לאישוש בחינת יערבו ערבא צריך . לפיכך נדרש כיוון מחשבד . זה לניתוח התודעה העצמית הטהורה מתוך קביעה , כי לגבי תשתית ברמה זו של התודעה אפשר ומותר לתבוע ברירות אפריורי חמורה . היה בכך מעין ניסיון להעמיק ולהרחיב את דיונו של קאנט הידוע כ'דידוקציה מיטאפיסית' של הקטיגוריות . אולם נראה כי בתוך תהליך ההעמקה חלה גם החמרה לגבי הדרישה במה שנוגע למסקנותיו של דיון זה . דומה ששאלה זו על הברירות האחרונה היא שריתקה את תשומת דעתו של ברגמן בהקשר זה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help