sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון ז ' אן ז'אק רוס 1 [ 1778 — 1712 ] כשאנו שומעים את שמו של ז'אן ז'אק רוסו , מיד מצרפים אנו לו את התווים שהודבקו בו בדיעה הכללית . אנו זוכרים סיסמאות כמו : 'לחזור אל הטבע ' ! 'חינוך טבעי ' ! או 'פילוסופיה של . 'הרגש אמנם , תווים אלה לא לחינם הודבקו לפילוסופיה שלו והם נכונים , אבל בשבילנו אין הם העיקר . כי הם לפי שטחם החיצוני של הדברים , ולא עוד אלא שהם דווקא מכסים את הבעיה האמיתית הגדולה , שהפילוסופיה של רוסו פותחת לפנינו . הביקורת , שביקר רוסו את החברה הצרפתית בדור שלפני המהפכה , לא היתד , מספקת כדי לתת ולהבטיח לו שם עולם . הלהיטות של המחשבה דווקא , השכלתנות העיקבית המציינת את מפעלו העיקרי , 'האמנה החב, 'רתית היא שגרמה לכך . פעולתו של רוס 1 פרצה את הגבולות של הפילוסופיה במובנה הצר ו'עשתה היסטוריה' בהיקפה הרב ביותר , ומפעלו נעשה עניין של ההיסטוריה האירופית ושל הספרות הצרפתית בכללה . אף על פי שז'אן ז'אק רוס 1 גופו נתכוון נגד כל הפיכה באלימות של הסדר החברתי , נעשה הוא לפילוסוף של המהפכה הצרפתית . סיסמאותיה : חירות ! שוויון ! אחווה ! הוטבעו ברוחה של הפילוסופיה שלו ; התחוקה של המהפכה הצרפתית , , 1793 נכתבה על ידי ר 1 בס 5 ייר על פי הדוגמה של ה'אמנה החברתית' של רוסו . העובדה שהפילוסופיה החברתית שלו לא עמדה במבחן האכזרי של המציאות ושהסיסמות של החירות וכר הביאו לידי עבדות דווקא , היא היא הקובעת את עמדתו , לפחות לגבי דורנו , בהיסטוריה . היא פותחת לפנינו אחת הבעיות הגדולות ביותר של הפילוסופיה , שנשארה על ידי כך קשורה בשמו של רוסו , היינו היחס בין המחשבה למציאות . רוסו נולד בשנת 1712 בעיר הפרו טסטאנטית קאלווינית ז'נבה בשווייץ ומת בעיירה שעל-יד פאריס ב . 1778 הוא משתייך לפי שורש נשמתו להשכלה , אך בו בזמן הוא נאבק עמה ומתגבר עליה . מאבקו הוא מאבק עם היסודות השכלתניים של ההשכלה למען זכותו של הרגש ושל השכל הטבעי , הפשוט של האדם , שלא עוקם עדיין על ידי הפלפולים של האינטלקט . מבחינה זו אפשר להבין את דבריו של קאנט , שרוסו ריפא אותו מן הדעה הקדומה והיהירה , שכבודו של המין האנושי מבוסס בהתקדמותו האינטלקטואלית , ומן הבוז כלפי האדם הפשוט , שאין לו חלק באותה ההתקדמות השכלית . 'רוסו לימד אותי לכבד את בני האדם' ח כל התביעות 1 אני נשען בעיקר על שני ספרים אנגליים של : Ernst Cassirer : Rousseau , Kant , Goethe .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help