sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה הכרך הראשון של הספר הזד . שיצא ב 1970 היה מיועד , כשמו , לתאר את 'תולדות הפילוסופיה החדשה מניקולאוס קוזאנוס עד תקופת ההשכלה' 512 ) . ( 'עמ הכרך השני הזה ממשיד את הקו , ומכיל את תולדות המחשבה הפילוסופית בתקופת ההשכלה האירופית ואת הפילוסופיה של קאנט בכלל זה . הכרך השני הזה , הנמסר עתה ליד הקורא העברי , פותח בפילוסוף הצרפתי שווייצי ז'אן ז'אק רוסו , ששמו קשור בתולדות המהפכה הצרפתית . MTptn כאן היה להבליט את הצד העקרוני שבהתפלספותו ואת החתירה לקראת 'חוקי ראשית של עולם , 'הרוחות שהיא חשובה לפילוסוף יותר מן המסקנות הפוליטיות עצמן . כידוע , כינה קאנט את רוסו 'ניוטון של , 'המוסר ניסינו אפוא להראות , במה נשתנתה תורת המוסר שלו מתורת המידות של הפילוסופים האנגלים וכיצד השפיעה על תורת המידות של קאנט . לפרק השני קראתי 'ההשכלה האירופית מעמיקה את . 'שורשיה הקורא נדרש להבין את הערוצים השונים שבהם מתפתחת תנועת ההשכלה באנגליה , בצרפת ובייחוד בגרמניה , ואת ההשלכות שהיו לשוני זה לגבי הדיון בשאלות הפילוסופיות ואף האזרחיות שהניעו את תנועת ההשכלה . כאן מקום רב לחידוש הדיון בשאלת עמדתו ההיסטורית של משה מנדלסזון . כבר הזכרתי במבוא לכרך הראשון , שאגי רואה את המשמעות ההיסטורית של ההפיכה הציונית בתוך היהדות בזה , שאין אנו יכולים לחיות חצויי נפש , 'יהודים' מכאן ו'אנושיים' מכאן . מאז הופעת הכרך הזה הופיע ספרו של •> T > T רוברט ולטש , שהבליט את השאיפה לאחדות הזאת אף בשם ספרו הגרמני : 'יהדותנו אינה כיום בגדר של " שמורה" , 'בהיסטוריה אלא שומה עליה , על היהדות , להתמודד עם העולם ולחפש את מקומה בעולם . מתוך השקפה יסודית זו הקדשתי בכרך הראשון ליהודה אברבנאל פרק מיוחד בתולדות הפילוסופיה , וכן , כמובן , לברוך שפינתה . הפעם , בכרך זה , חייב משה מנדלסזון לתפוס את מקומו , והוא נידון כאן בוויכוחו עם לסינג ( אחרי מותו ) ובביקורת אשר ביקר האמאן אותו ואת ספרו . 'ירושלים' ראויה לתשומת לבנו העובדה , * זה מקרוב יצא בהוצאת מוסד ביאליק ספת של ירמיהו יובל : 'קאנט וחידוש . "המיטאפיסיקה בשעת כתיבת המבוא הזה לא היה עדייו סיפק בידי לקרוא את הספר בצורתו הנוכחית , אך חובה נעימה לי להעיר את הקורא בתחילת דברי על הופעת הספר הזה , כי השאלה שירמיהו יובל מעמיד לפנינו — האם וכיצד אפשר יהיה לחדש את המיטאפיסיקה אחרי קאנט ז — תעמוד גם במרכז דיוננו כאן , ובכרך השלישי , שאותו אני מכין , אי"ה , ושיהיה מוקדש לי . ג . םיכטה ולפ . ו . י . שלינג .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help