sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

' אין אנו יכולים לקנות לעצמנו ידיעה חיובית על אלוהים , על החירות , על הישארות הנפש . אר הגבול מפריד בין שני תחומים . הניסיון שלנו הוא התחום האחד , ומעבר לגבול מוכרח להימצא תחום . 'אחר הגבול , אומר קאנט בסעיף 57 של ה'הקדמות / משתייר לשני התחומים גם יחד , הוא 'שייר לשדה הניסיון וגם לשדה . 'יצורי המחשבה כי 'בכל גבול יש משהו חיובי ... מעבר לגבול נמצא עוד משהו , אף כי לא נוכל להכיר לעולם מה הוא כשהוא לעצמר . מעבר לגבול , המבדיל בין הכרתנו לבין הדברים כשהם לעצמם , נועד הוא האדם להאמין , כשאינו יכול לדעת . אך אמונה זו אינה הפקר , תפקידה של הפילוסופיה הוא לטהר את האמונה הזאת מכל הסיגים . מבין שלוש השאלות , שבהן מתבטא כל העניין של תבונתי , העיונית והמעשית כאחת — 'מה אוכל לדעת ? מה עלי לעשות ? מה אוכל לקוות — ' ? נותנת התבונה העיונית את התשובה לגבי השאלה הראשונה בלבד . אך האמונה עונה : יכול אדם לקו 1 ת שיהיה מאושר , עם השאיפה המתמדת לעשות את עצמו ראוי לאושר זה . כדי שהאדם יוכל להגשים את הטוב העליון — הכרח הוא שיוכל לקו 1 ת שיקבל אותו חלק של האושר , שהוא ראוי לו לפי מעשיו המוסריים , ושהוא יכול למלא את הצו המוסרי , כי הוא חופשי . 'העולם המוסרי' — בשפתנו היינו יכולים לומר : מלכות שדי עלי אדמות — הוא אפשרי . זוהי אותה , 'אמונה'ה שלה פינתה משנתו של קאנט את המקום על ידי 'ביטול' המדע , כלומר , על ידי גזירת גבולותיו . זוהי הפוריות הגדולה של משנתו של קאנט , שבאה לו על ידי כך , שהסביר את העולם שבו אנו חיים כעולם של תופעות . מעשהו של בן אדם , כשאנו רואים אותו בחינת תופעה , הוא חוליה בתוך שרשרת קאטיגו ריאלית , ודורשת את הסברתה ככל תופעה אחרת . אך לפי שהסברה זו , המכניסה את המעשה לתוך מסגרת הקאטיגוריות , אינה הסברה מוחלטת אלא יחסית , אין היא צוררת את השיפוט המוסרי על האדם , הרואה אותו לא כבורג בתוך מכונה , אלא כיצור אחראי לעצמו . עתה עשויים שני העולמות האלה , על אף היותם מנוגדים , לדור בכפיפה אחת . קאנט עצמו השתמש לגבי שני העולמות בכינוי שראשיתו בלייבניץ : ממלכת הטבע וממלכת החסד . 'האדם הוא "אזרח של שני . "עולמות ביקורת התבונה הטהורה , בהקימה את שתי הממלכות , משחררת את האדם מן הקללה של המדע החד צדדי ' . מובאים עוד שם ( עמ' לא ) דברי ההערכה שהעריך ריקארט את מפעלו של קאנט : ' הוא עשה שלום בין העולם המדעי השכלי של היוונים ובין העולם המוסרי הרגשי של היהדות הנצרות . שלום זד . נעשה על ידי הבחנה ביקורתית של שני התחומים ; התחום של המדע והתחום של האמונה נפרדים ומובטחים , אחד אחד בתון עצמו . השיקול העיוני וההערכה ה"מעשית" המוסרית הדתית דרים עתה , זה על יד זו , ללא התנגשויות על הגבול . מצד אחד מעלה קאנט את השכלתנות

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help