sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא סיימנו , בע"ה , את הכרך השני של ספר זה בפרק 'מקאנט , 'לגיתה ואנו פותחים את הכרך השלישי בעניין שבו סיימנו את הספר השני : בהתנגשות שבין החזון של המשורר , המגיע בראייתו הפיוטית אל שורש הדברים , לבין ראייתו המדעית של הפילוסוף , המבקש ללא ליאות את השורש הזה בלי למצוא אותו . הבאנו שם כהדגמה לניגוד הנצחי הטראגי הזה את דברי גיתה על קאנט , שבהם קובל גיתה על קאנט , שספריו הם בשבילו 'מב 1 , 'ך שהוא אינו מעיז להיכנס לתוכו . 'פעם מנע אותי כשרון המשורר שבי ופעם שכל האדם שבי , ובשום מקום לא הרגשתי שנעזרתי' ( ראה לעיל , כרך ב , עמ' . ( 192 ולשם הארת העמדה הצלחה של המשורר הבאנו את הסיפור על הפגישה בין גיתה ושילר , שבה סיפר גיתה לשילר , שהוא רואה בחוש ממש את 'צמח ראשית' המונח ביסודם של כל הצמחים ( שם , עמ' , ( 173 ושילר , כקאנטיאני נאמן , טוען לעומתו ש'צמח ראשית' זה אינו אלא . 'אידיאה' ועל כך עונה גיתה המשורר לשילר הפילוסוף : 'שמח אני , שרואה אני בחושי את . 'האידיאה הלקח , שאנו יכולים ללמוד משני הסיפורים האלה אחד הוא : המשורר מצליח למצוא בחזונו נקודת מנוח , ואילו מנוחה זו מנועה היא מן הפילוסוף . גורלו הוא החיפוש לאין סוף . המאבק בין שתי מעצמות אלה נמשך ואינו פוסק , והוא מקבל בשנות השמונים של המאה הי"ח את שמו : המאבק בין הידיעה לאמונה . יעקובי נעשה לנציגו של המאבק הזה ; הוא נלחם את מלחמת האמונה . שמו של יעק 1 בי הוזכר כבר בכרכים הקודמים בקשר לשיחתו עם לסינג על ש 9 ינתה ומשנתו ( כרך א , עמ' 481 ואילך ; כרך ב , עמ' , ( 31 ואנו שבים כאן אל תיאור רעיונותיו של יעקובי . אמנם , אין יעק 1 בי מגדולי הוגי הדעות של הדור , אף על פי כן אנו פוגשים את שמו בספרות הדור על כל צעד ושעל . הוא קנה את עולמו בעקשנות שבה הגן על מחשבות יסוד אחדות של השקפת עולמו , שקבעו את דמותן של אות ? מלחמות רוח כבירות בשנות השמונים של המאה הי"ח . דמותו של שפינתה ממלאת במאבקים אלה תפקיד כפול : שפינתה נעשה , מן הצד האחד , לסיסמה של הי & כלתנים ; באור זה רואה יעקו בי , כמו שיתברר לנו , את שפינתה כאבי הכופרים , שתורתו מביאה בהכרח אל האתיאיזם . אך מן הצד השני נעשה שפינתה גם לסיסמה של האלהת הטבע לפילוסופים כגון הרדר ושפטסברי המבקשים , מתוך שאיפה ר 1 מאנטית , לבסס על תורתו פילוסופיה מאמינה חדשה . עשרים השנים האחרונות של המאה הי"ח חשובות הן ביותר בשבילנו . טלטולי המחשבה והעליות והירידות התכופות שבה בשנים אלה מראות לנו , כאילו דרך

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help