sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

העיונית והן התבונה המעשית , כלולות בהן . ברם שלא כמו ב'ביקורת התבונה הטהורה' הוא מעמיד אותן כאן על השאלה הרביעית , היא השאלה על מהות האדם , ואת מקומה של זו רואה הוא במדע המכונה בשם אנתרופולוגיה . והואיל והדברים אמורים בגופי ענייניה של ההגות הפילוסופית האנושית , הרי האנתרופולוגיה שהוא מתכוון אליה אינה אלא אנתרופולוגיה פילוסופית , והיא שעליה לשמש מרע היסוד של הפילוסופיה . אולם מתמיה הדבר שבתורת האנתרופולוגיה שלו , הן בזו שהוא עצמו הוציא אותה והן בשיעוריו מרובי התוכן על דעת אדם , שיצאו זמן רב לאחר פטירתו , לא קיים קאנט כל עיקר אף אחת מן הדרישות שהוא דורש מאנתרופולוגיה פילוסופית . הן לפי כוונתה המפורשת והן לפי כל תוכנה יש בה , בתורת האנתרופולוגיה שלו , משהו אחר : שפע הערות חשובות בדעת אדם כגון : על האנוכיות , על הכנות והשקר , על כוח המדמה , על הניחוש , על החלום , על מחלות הרוח , על הבדיחה וכוי , ואילו השאלה מהו האדם אינה נשאלת כאן כל עיקר . והבעיות הכרוכות בה , כגון : מעמדו המיוחד של האדם בהוויה , זיקת האדם לגורלו , יחסו אל עולם הנמצאים , הבנת זולתו , קיומו כיצור היודע שסופו למות , עמידתו בפיגושיו השכיחים ושאינם שכיחים עם כבשונם של חייו , — אף אחת מן הבעיות הללו אינה נדרשת כראוי לה . האדם בשלימותו אינו נדון באנתרופולוגיה זו , כאילו חושש היה קאנט להעלות בתחום העיון הפילוסופי הממשי שלו את השאלה , שהוא עצמו ניסח אותה כשאלת השאלות . בימינו עמד הפילוסוף מארטין היידגר ודן בספרו 'קאנט ובעיית המיטאפיסיקה' ( 1929 ) בסתירה מוזרה זו , ומיישב אותה מתוך טיבה הסתום של עצם השאלה 'מהו האדם' 1 לפי דבריו , אופן השאלה למהות האדם הוא עצמו נעשה מפוקפק . לדעתו , מתכוון קאנט בשלוש השאלות הראשונות לסופיותו של האדם בלבד . השאלה 'מה ביכולתי לדעת' ז מניחה אי יכו לת . הווה אומר : חסרון , הגבלה . השאלה % 'מה מוטל עלי לע

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help