sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

בחזרה ! אלא שהאמונה היא אימאננטית ואנושית ואילו ההיענות לה ומחילת 851 ) , היא טראנסצנדנטית ( עמ' . ( 128 לפיכך ההבלטה של היסוד של האמונה יש בה נטייה להעתיק את מרכז הכובד מן הלימוד והתורה אל עצם העמדה , כלומר שהאדם הדתי אינו מעוניין בתורה מסוימת , שהרי זו היתה מביאה אותו להתעניינות שהיא שכלית בלבד . אלא עניינו העיקרי הוא בעובדה שחלה התפרצות של האינסופיות לתוך הזמן וכי מצויה בפועל עובדה זו ( עמ' . ( 149 האמונה מבחינה בעובדה זו , היא מבוססת עליה והיא נענית לה . דומה שברגמן מוכן גם — ושמא נאמר : נענה — ליטול על עצמו את הפאראדוכסים השונים הטבועים באמונה , לאמור או ' שהיחיד כיחיד נתון ביחס מוחלט אל המוחלט או שאברהם אבינו נידון לאבדון' ( עמי . ( 102 [ ד ] ברגמן רואה את עצמו קרוב לפילוסופיה הדיאלוגית , הן מצד ההבלטה של היחיד במעמדו והן מצד המשמעות האמונתית של התפיסה . אולם אין קירבה זו מדחיקה את הביקורת על הזרם הנידון הן בכללות והם בפרטים . ברגמן , שקירבתו לבובר היא חלק מהותי בביוגראפיה האישית והרוחנית שלו , טוען על הקושי הטמון בהשקפתו של בובר כי הזיקה בין אני ואתה קיימת לא רק בין בני האדם אל גם לגבי כל אובייקט שהוא ( עמ' . ( 262 נמצאנו למדים שהוא טוען נגד הכללה של אלמנט מסוים של המציאות — יחס בין אני לאתה — ועשייתו לקאטיגוריה מקפת . אולם יותר מזה : ככל שמובן ומוסבר הטיעון למען סמכותו העצמית של האדם היחיד בתוך עצמו ומתוך עצמו רואה ברגמן את הגדולה הראויה לכבוד של עולם המחשבה של ימי הביניים בכך , שבו האדם הפרטי מדד את עצמו בקנה-מידה מוחלט . אף כי מדובר באותו הקשר על הזכירה הנצחית של האשמה , הרי האשמה אינה פינומן העולה בהתייחסות של האדם אל עצמו , אלא היא עולה בהערכה שהאדם מעריך את עצמו על פי אמת-מידה שהיא מעבר

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help