sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

או הניסוח המחשבתי והתיאולוגי של מהותה יכולים להיאחז אפוא בהבחנה זו של אפס רציפות בין האפשרות לממשות ולטעון שהעולם שאנו חיים בו הוא נס , אם אנו מבינים בנס התרחשות שאין לה הסבר בתוכה או במערכת הסיבתית שהיא שזורה בתוכה ( עמ' . ( 233 הערעור של קירקגור על היגל והערעור של רוזנצווייג על המחשבה הפילוסופית בכללותה , זו הנמשכת מיוון ועד להתנסחותה בעיר יינה , שהיתר אחד מבסיסי פעולתו של היגל — ערעור זה מוסבר אפוא בספר הזה על מלוא מניעיו , הן בתודעת האני והן בהבחנה של הקושיות שבמעבר בין האפשרות לממשות . [ ג ] השיחה אינה רק גילוי של ראשוניות הזיקות שבין בני האדם . השיחה היא גם גילוי של פתיחותו של אדם לאדם , ואפילו גילוי של העובדה כי אין האדם די לעצמו , והוא מעיקרו מותנה ואולי אפילו תלוי בזולת . האני אינו סגור בתוך עצמו , והמשפט שבו אני מאשר את מציאותי איננו יכול להיות משפט ראשון — בניגוד למה שסבר דיקארט ובניגוד לאורח שבו ביקש להשתית את הפילוסופיה . משפט הוא רק תשובה שבה מגיב האני על כך שקראו לו בשם ( עמ' . ( 197 ההיענות לקריאה שבה ממקומו של האני והיא הפתח להצבתה של התופעה של האמונה , שהרי אמונה כל עצמה הוא בפנייה אל מעבר , ברחישת אמון אל מי שמעבר , וכיוצא באלה הגוונים של המושג . אן אם אנו מדייקים במשמעותה של האמונה , הרי לא זו בלבד שהיא פנייה של האדם אל מעבר לו , אלא היא גם היענות לפנייה המופנית אל האדם . אין האדם יכול להתקיים , מסכם ברגמן , בעקבות אבנר שתפיסתו נידונה בספר , בלי שישותו הרוחנית ניתנת על-ידי רוח הקודש שבאלוהים ( עמ' . ( 181 האמונה היא עמדה של האדם תוך מודעותו שאין היא שלו ואינה משלו . האמונה היא כוח , וכוח שניתן לאדם מגבוה ( עמי . ( 130 האמונה היא פאראדיכסאלית בטיבה לא רק משום תוכנה , כלומר שאברהם אבינו שנענה לצו האלוהי האמין , כפי שהעמיד על כך קירקגור , כי יצחק יינתן לו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help