sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

גורי כך , שעל פיו הכלל המדריך את מעשי שלי צריך להיות לחוק כללי , כלומר , לפי הפירוש שברגמן מציעו בהקשר של דיון זה אנו מצווים לראות את המקרה הפרטי כמקרה של החוק הכללי , ובכך מצווים אנו להסיח את הדעת מן הפרטיות שביחסנו . ואילו בובר טוען ליחיתתו של הקשר המסוים בין האני המסוים לאני הזולת ולייחודה של הזיקה שביניהם , והללו אינם בני ביטול . שום חוקיות אוניברסאלית אין בה כדי לצוות על עקירתה של הסיטואציה המיוחדת , שבה מתקיימים בני האדם בזיקותיהם ההדדיות . [ ב ] המחסום בפני הכוליות והחלתה הוא בהארה של האני את עצמו והבנת האני את עצמו כשרוי בזיקות ולא במכלולים . אולם חומרת המחסום הזה מקבלת את ניסוחה המקיף יותר על ידי הבחנה באפס הרציפות שבמעבר מן האפשרות לממשות . אפשרות היא מה שה מחשבה מעלה אותו מתוכה ובתוכה , אולם הממשות יש בה היסוד של מה שנתקלים בו . מי שטוען כי קיים מעבר בין האפשרות לממשות אינו מתפלסף מזווית ראייתו של האדם אלא מזווית ראייתו של אלוהים ( עמ' , ( 22 כי בשביל אלוהים חשיבה והוויה זהות הן . אולם האדם הנתקל בדברים ואת תודעת היתקלותו זו אינו יכול להבליע בתוך מכלול של תכונות שהמחשבה מעלה אותן — מעמיד את המעבר מן האפשרות לממשות במעבר של קפיצה ולא כמעבר של רציפות והכרח ( עמי . ( 23 הסוגיה הזאת של היחס בין מכלול הקביעות הקרוי אפשרות לבין מכלול ההיתקלויות הקרוי מציאות או ממשות היא פתח ועוגן למקומה של האמונה . האמונה בנויה על ההנחה , כי אין קיים מעבר רציף , כי האדם והעולם נבראים בידי אלוהים , וכי האדם עצמו הוא מימד חדש של ממשות , כי הוא נברא עם האפשרות לקיים קפיצות וזינוקים , כלומר הוא נברא עם האפשרות לבחור ממקומו שלו . אך אפילו נטע אלוהים באדם את האפשרות לבחור , עדין קיים מעבר שבאפס רציפות בין האפשרות לבחור לבין הממשות של הבחירה בגבולותיו של האדם עצמו ( עמ' . ( 80 האמונה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help