sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

זו על ערעוריה הובלט היסוד של הדאגה והחרדה , שיש בו כדי להדגיש את המרחק ואת השונות שבין האדם והעולם , ויסוד זה מצדו מובע את האפשרות של העתקת האדם ממקומו שלו לתוך האחדות . וביתר הרחבה : הפירוש העצמי של האכסיסטנציה הוא חלק מהותי שלה , ופירוש זה מונע את המעתק של ההוויה של האדם לתוך הכוליות , לפי שכוליות זו משכיחה או עוקרת את הפירוש העצמי . הפירוש ניתן וקיים רק בפרספקטיבה של האכסיסטנציה עצמה . ברגמן מעיר על הקירבה בין הזרם הפילוסופי , שהוא עניינו של הספר שלפנינו , לבין הפילוסופיה האכסיסטנציאלית . כך , למשל , כאשר הוא דן ברוזנצווייג מבליט הוא קירבה פנימית זו לפילוסופיה האכסיסטנציאלית ( עמ' . ( 204 אולם יותר מאשר היסוד של האכסיסטנציה עומד במרכז הדיון של הספר היסוד של קיומו של האדם היחיד או של האני הפרט , ובמקביל לכך מערכת היחסים והזיקות שבין האדם היחיד לבין בני אדם אחרים כיחידים , ובין האדם היחיד לאלוהים . לא ההארה העצמית היא מרכז הדיון , ככל שהארה זו הכרחית היא כדי לנתק את האדם היחיד ממובלעותו בכוליות , אלא מערכת של קשרים וזיקות או הקוי אכסיסטנציה ( עמ' , ( 209 עד שנוכל אולי להעיז ולהציע , כי הזרם הפילוסופי הנידון בספר שלפנינו הוא זרם קו-אכסיסטנציאלי , ולא הזרם האכםיםטנציאלי , עם שקיימת קירבה של מוצא בין השניים . זיקה זו , קיום יחד זה של האדם עם העולם על גווניו , הם הרקע להבלטת מקומה של השיחה בין האדם לבין מה שהוא מצוי ( עמ' , ( 248 שהרי שורשה האנושי של הקר אכסיסטנציה הוא בפתיחות הלב או בפתיחות כלפי הזולת והעולם בכלל . ( עמ' . ( 248 אכן , לאי האפשרות של ביטולו של היחיד על-ידי הבלעתו בתוך כוליות יש משמעות לא בלבד ישותית אלא גם מוסרית . בדיון על בובר מעיר ברגמן על כך , כי קיים ניגוד מעניין בין תפיסתו של ביבר במה שנוגע ליחס בין האני לאתה והיחס בין האני להלז לבין הצו הקאטיגורי של קאנט ( עמ' . ( 263 קאנט ניסח את הצו הקאטי

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help