sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

טבע והיסטוריה , או הפרדה בין סובייקט לאובייקט . הקאטיגוריה היא בת החלה טוטאלית משום שהמושג עצמו מעלה טוטאליות . ואילו מושג הזיקה , על כינוייו השונים , עיקרו בקיום השונות שבין הפרטים המתייחסים , ותוכנו הוא ההגדרה של טיב היחס שבין פרטים אלה . אם ניטול דוגמה פשוטה , כאשר אומר אני כי 'א' גדול , 'ב'מ הריני מקיים את 'א' ואת , 'יב ואך מנסח את טיב היחס שבין שני המתייחסים האלה . היחס אינו כוליות , כלומר אין הוא מבליע בתוך עצמו את הפרטים , אלא מקיימם תוך ניסוח טיב הזיקה שביניהם . כיוון שמדובר על מושג הכוליות , מוצגת בספר שלפנינו — הן משום החשיבות המרכזית של השיטה והן משום שהיא שימשה ציר להתנגדות ולביקורת — שיטתו של היגל . הכוליות שבשיטה זו , ככל שהיא מבקשת לשמור את האיברים המוכללים בה , מבטלת את הריבוי ומעמידה אותו על רמה של אחדות של סינתיזה . הנכון הוא שזרמים פילוסופיים שונים בדור הזה יצאו לערער על מגמה זו להאחדה ולכוליות . מוניטין יצאו בייחוד לערעור האכסיםטנציאלי או האכסיסטנציאליסטי . הספר שלפנינו נוגע בכיוון האכסיםטנציאלי , אך מפליג אל מעבר לו — ועניין זה עצמו טעון הסבר והארה . הפילוסופיה האכסיסטנציאלית על גוניה וזרמיה יצאה נגד מגמת הכיול הסובבת על המושג של הכוליות , משום שטענה כי ההוויה או ההוויה של האדם אינה בת הכללה בשום קאטיגוריה . הוויה זו מצריכה ומזמינה פירוש עצמי מבפנים , מתוך הוויה זו עצמה , ולא מתוך נקודת תצפית מקפת , או מקפת כביכול , שמחוצה לה . יאספרס , למשל , שמייחסים לו את טביעת הכינוי 'פילוסופיה אכסיסטנציא , 'לית דיבר משום כך על ההארה של האכסיסטנאציה ; היידגר נאחז במיתודה של הפינומולוגיה כדי לעשות אותה נקודת מוצא למיטא פיסיקה שלו , שהרי מיתודה זו מוסבה על הנתון , ולא על אובייקט שעבר את גלגולי ההמרה ממעמד "חד למעמד אחר , גלגול המתחייב מעצם טיבו של מושג הכוליות , הכונס בתוכו את הריבוי של הנתונים והאובייקטים ועורך אותם לכלל אחדות שיטתית מקפת . בפילוסופיה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help