sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

. 9 טי 3 ך ? י ויליאם ג'יימס ומשנתו K בין הפילוסופים של אמריקה שכבשו שבילים חדשים למחשבת העולם כולו אין אף אחד אשר ישווה לדויליאם ג'יימס בערכו . כשמדברים על פילוסופיה אמרי קנית מתכוונים בראש וראשונה לג'יימס . ודאי , אין להגביל שום מדע בגבולות גיאוגראפיים או לאומיים' ולא בל שכן שאין להגביל את הפילוסופיה , אשר זה חפצה להקיף את כל הקיים . וכן אין אנו רשאים להוציא משפט על ארץ' או אומה , על סמך השקפת העולם שנתייחד בה אחד מהוגי הדעות שלה — ויהי זה הגדול ביו תר מכל אלה שיצאו מקרבה . אף על פי כן אין ספק , כי עם הנסיבות והתנאים , המכשירים את בואם ולידתם של הישגים רוחניים , נמנים גם עובדות החיים החי צוניים וגורמים היסטוריים מסויימים . ולאחרונה : רואה עם או ציבור' בכוחם של מצבים מסויימים' בהשקפותיו של הוגה דעות' משום אספקלריה של מהותו או של אורח חייו , משום יתר הסבר וליבון להם , ואם פירושו של אותו חכם נמצא משפיע והולד על מגמת הרצון ודרכי ההרגשה של הכלל — שוב רשאים אנו לומר עליו , על הוגה דעות זה , שהוא אופייני במיוחד לאותו עם או לאותו ציבור . התפשטותה המהירה של אסכולת ג'יימס באמריקה , הכבוד הגדול שעשו לו בחייו , אםפי הכתבים הרבים מעזבונו המפוזר' הוצאת אגרותיו ומכתביו , החיבורים רחבי ההיקף על פרשת חייו וקורותיו' עד החגיגות למלאת מאה שנה להולדתו בשנת 1942 ( החשובות ביותר מבין ההרצאות שהורצו אז עליו , פורסמו בכרך אחד על ידי אוניברסיטת קולומביה ) — כל אלה מצדיקים את הדעה האומרת , שאין אתה עומד על האדם האמריקני כראוי לו אלא אם כן קנית דעת הפילוסופיה של ג'יימס . אבל יחד עם זה פעלה דרך המחשבה שלו לפעם את הרוחות גם מחוץ לתחום הארצות הדוברות אנגלית . עוד בחייו ניתרגמו כתביו לצרפתית' גרמנית ואיטלקית , ותורתו הופצה בחוגים נרחבים . האקאדמיות המדעיות הגדולות ברומא , פאריס , ברלין , מינו אותו לחבר כבוד . רושמו זה של ג'יימס אפשרי היה רק משום שגם בני דורו הכירו כבר והודו , כי הוא מצא שלוש נקודות מכריעות , שבהן אמר לפרוץ את גבולות הדעת אשר לנו . נקודות אלה נרמזות בשלוש מלים אופייניות , שבתולדות הפילוסופיה עתידות הן להיות קשורות עולמית בשמו של ג'יימס : פראגמאטיזם' פלוראליזם , אמפיריזם קיצוני . לכאורה ביטויים אלה מרובי מש

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help