sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בעל פה הנחשפות על ידי תלמידי תלמידיו . בין אלה ניתן למנות את תלמידי הרשב"א ורבי יצחק טודרוס - שם טוב אבן גאון וחיבורו כתר שם טוב , 3 ומאיר בן שלמה אבוסאולה וחיבורו פירוש סודות הרמב"ן . אולם אין להקיש ממיעוט החומר הכתוב שהקבלה אינה תופסת מקום מרכזי בהשקפתו , ושמשקלו בתולדותיה אינו מכריע , בעיני הרמב"ן הקבלה היא הגרעין הפנימי והאמיתי של השקפתו , והיא מסורת סוד שנמסרה מדור לדור הלכה למשה מסיני , המעבירה לבני העלייה המועטים את מובנם העמוק והפנימי של האלוהות , התורה , היקום והקיום . מלבד השפעתו של הרמב"ן על עיצובה של אסכולה קבלית חשובה , היה לסמכותו כבעל הלכה וכפרשן התורה משקל מרכזי בהפיכת הקבלה לתורת סוד יהודית שורשית ואמינה . להישגים הכבירים בהלכה , בקבלה ובפרשנות התורה , שכל אחד מהם כשלעצמו דיו לפרנס חיים עמוקים ומלאים , נלוותה מעורבות פעילה ומקיפה בחיי הציבור . הרמב"ן חולל שינוי בהנהגה היהודית בברצלונה ובאופייה של 4 הקהילה , הוא היה מעורב באופן מכריע בפולמוס הרמב"ם בשנות השלושים של המאה השלוש עשרה , והתייצב כמגינה הגדול של היהדות מול הנצרות 5 בוויכוח הפומבי עם הדומיניקנים בחצר מלך ארגון . 2 לאורך החיבור השתמשתי בכתב יד של כתר שם טוב , כתב יד וטיקן ברברינה . 110 3 ביאור לפירוש הרמב"ן על התורה של מאיר אבוסאולה נדפס בתוך אוצר מפרשי התורה , ירושלים תשל"ח ( ישנם חוקרים המייחסים חיבור זה לרבי יהושע אבן שועייב . ( על המעבר של מסורות הרמב"ן בין תלמידיו ראו D . Abrams , "Orality in the ! Cabbalistic School of Nahmaindes : Preseving and Interpreting Esoteric Traditions and Texts " , Jewish Studies Quarterly , 3 ( 1 996 ) , pp . 85-102 עוד מקור בעל ערך לסודות הרמב"ן הוא חיבורו של רבי יצחק דמן עכו , מאירת עיניים , עמוס גולדרייך ( מהדיר , ( ירושלים תשמ '' ד . עוד על פירושי סודות הרמב " ן ראו מ ' אידל , "פירוש לא ידוע לסודות , "ן"הרמב דעת , 3-2 ( תשל"ח-תשל"ט , ( עמ י , 126-121 וכן "פירוש אנונימי מחוג , "א"הרשב מיכאל , יא ( תשמ"ט , ( עמי ט-כא . ראו גם חי פדיה , הרמכ"ן , תל אביב תשס"ג , עמי . 106-102 4 על כך ראו יי בער , תולדות היהודים בספרד הנוצרית , תל אביב תשכ"ה , עמי , 85 בי ספטימוס , " מאבק על שלטון ציבורי בבארצלונה בתקופת הפולמוס על ספרי , "ם"רמבה תרביץ , מב ( תשל '' ג , ( עמ' B . Septimus , "Piety and Power in Thirteenth Century ; 400-389 Catalonia " , Studies in Medieval Jewish Historyand Literature ( Cambridge 1979 ) , ; pp . 197-230 על מעמדו של הרמב"ן ראו Y . T . Assis , The Golden Age ofAragonese Jewry : Community and Society in the Crownof Aragon 1217-1327 ( London . 1997 ) , pp . 308-314 תמונה מקיפה על מצב היהודים במלכות אראגון ועל דמותו של המלך יעקב ( Jaime ) הראשון ויחסו ליהודים ראו י' עסיס , "היהודים במלכות ארגוניה ובאיזורי , "חסותה ח' ביינארט ( עורך , ( מורשת ספרד , ירושלים תשנ '' ב , עמי . 80-36 5 ספרות רחבה נכתבה על מקומו של הרמב"ן בפולמוס היהודי הנוצרי , ראו D . Berger , "The ; Barcelona Disputation " , AJS Review , 20 ( 1995 ) , pp . 379-388 והספר המקיף R .

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help