sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא רבי משה בן נחמן היה גדול בעלי ההלכה של המאה השלוש עשרה , ומהמקוריים והיצירתיים שבפרשני המקרא שהעמידה המסורת היהודית לדורותיה . בחידושיו לתלמוד הביא הרמב"ן את ההישגים הפרשניים והלמדניים של קודמיו בני המאה השתים עשרה לכלל שלמות . ההבחנות המושגיות שהוא יצר נעשו לכלי עבודה בסיסיים בניתוח ההלכה , והזינו דורות רבים של תלמידי חכמים . הוא הטביע את חותמו על הבנתה של כל סוגיה וסוגיה שנגע בה , באמצעות הברק האנליטי שלו , הכשרון הלשוני והקריאה המוקפדת של מהלך הסוגיה לפרטיה . פריחתה של היצירה התלמודית בקטלוניה בעשרות השנים שאחרי הרמב"ן ניזונה מחידושיו , וחידושי הרשב"א , הריטב"א והריץ נכתבו בהשראתם . היצירתיות השופעת של הרמב"ן ועוצמתו הפרשנית ניכרות גם בפירושו לתורה . זווית הראייה החדשה והרעננה של הפירוש משלבת הבחנה דקה בנבכי הנפש של הדמויות המקראיות , חדירה אל התנאים החברתיים הפוליטיים שבהם הן פועלות , ורגישות ספרותית המתבטאת בין היתר בגישתו ליחידות טקסטואליות רחבות כאל אבני הבניין הפרשני . בין השיטין של פירושו העשיר לתורה פיזר הרמב"ן רמזים קבליים שהכתירם בתואר "דרך . "האמת בכך יצר חיבור יוצא דופן המשלב פנייה לשני קהלים שונים . רוב רובם של הלומדים את הפירוש , שאינם מסוגלים לחדור מבעד למסווה הרמזים של הרמב"ן , רואים בפתיחה "ועל דרך האמת" סימן לדילוג , עד שישוב הפירוש לרובד הגלוי של הדברים . לא זאת בלבד אלא שבבית מדרשו של הרמב"ן היו ככל הנראה מי ששתו בצמא את תורתו הגלויה והסתייגו מרובד הסוד של הגותו . רבי יצחק בר ששת מצטט בשמו של רבי ניסים גירונדי , מתלמידי תלמידיו הגדולים של הרמב"ן , את הקובלנה הבאה : "וכן הודעתיך מה שאמר אלי ביחוד מורי הרב רבינו נסים ז"ל , כי הרבה יותר מדאי תקע עצמו הרמב"ן ז"ל להאמין בענין הקבלה . "ההיא לעומת זאת , יודעי ח"ן המועטים ראו ברובד נסתר זה את מרכז עניינם , ויעידו החיבורים השונים שנכתבו כפירוש על סודות הרמב"ן בלבד . רמזים אלה , החתומים במעטה של סוד , ופירושו הקבלי הקטוע של הרמב"ן לספר יצירה , הם חומר מועט וסתום ביותר ביחס לשאר יצירתו הכתובה של הרמב"ן . המסורות הקבליות של הרמב"ן מדודות במשורה , זעיר פה וזעיר שם , והחדירה לעומקן מתאפשרת על ידי צירופן אחת לאחת , ובאמצעות מסורות 1 שו '' ת הריב"ש ( ניר יורק תשי '' ד , ( ס' קנז .

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help