sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

הקדמה אמר קאנט על תורת ההיגיון' שמימיו של אריםטו לא זזה תורה זו ממקומה' לא נחסר ממנה ולא ניתוסף עליה כלום . כנגד דברים אלה רגילים המחברים של ספרי תורת ההיגיון בזמננו להראות על ההתפתחות המרובה שהתפתחה תורה זו בק"ן השנים משעה שאמר קאנט את דבריו . וודאי שהדין עמהם . אבל בצדם של דברי קורת רוח אלו , חייבים אנו לציין' שהתפתחות זו היתד . טכנית בעיקרה , כלומר בפיתוח התחשיבים ההגיוניים' ואילו בהעמקת היסודות הפילוסופיים של תורת ההיגיון לא הוספנו הרבה במשך כל אותו הזמן . יתר על כן , התפתחות הטכניקה של ההיגי י ון הביאה לידי הפרדה תמוהה בין שני הזרמים שבתורת ההיגיון , בין הזרם הפילוסופי לבין הזרם המאתימאטי הסמלי . עד לפני זמן מועט ראו אנשי הלוגיקה המאתימאטית את עבודתם כהתחלה העומדת בפני עצמה ואינה זקוקה לידיעות היסטוריות ( שגגה זו ניתקנה בשנים האחרונות בכמה מחקרים מעולים , שמחבריהם מן החוג של הלוגיקה הסמלית , והם מתארים את הלוגיקה הקלאסית מצד הישגיה התחשיביים . מחקרים אלה החזירו ללוגיקה הקלאסית את תפארתה , והריני מציין כאן במיוחד רק את מחקרו של לוקאסיביץ' על ההיקש אצל אריםטו ואת מחקרו של בוכנסקי על הלוגיקה של היוונים . שני המחקרים האלה יצאו בשעת הדפסת הספר הזה . ( מצר שני ראו את עצמם ממשיכי המסורת הקלאסית בלוגיקה פטורים מן החובה ללמוד את הטכניקה החדשה . ונתגלגלו הדברים , שהספרים החשובים בתורת ההיגיון , שיצאו בזמן האחרון על ידי בעלי האסכולה הפינומנולוגית שעסקו בייחוד בתורת ההיגיון , אין בהם זכר ללוגיקה הסמלית החדשה ( בספרי זה הראיתי דרך אגב על טעויות שטעה בהם איש כפפנדר ב'לוגיקה' שי יו , משום שלא נתן דעתו על המנגנון הסמלי של היום . ( ואף זה שהמחקרים המשובחים והניתוחים המדוקדקים שאתה מוצא בספרי הפינומנו לוגים , אין מציאותם ידועה למחברי ספרי הלוגיקה הסמלית בימינו . ייתכן שתהיה זו זכותה של תרבותנו העברית הפתוחה להשפעה של תרבויות רבות , שהיא תביא לידי סינתיסה של זרמים רוחניים שונים . על כל פנים השתדלתי בספרי זה להתרחק מחד צדדיות , וביקשתי , עד מקום שהגיעה ידי , ובמידה שהדבר ניתן להיעשות בתחומו של , 'מבוא' לאחד את שני הצדדים שבהתפתחות מדע הלוגיקה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help