sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שגולדמן לא היה אינטלקטואל מנותק היושב במגדל השן האקדמי . הוא היה אינטלקטואל מעורב , ששיקף את המודל של המבקר החברתי שאותו שרטט וולצר . המבקר החברתי נוסח וולצר אינו פועל כצופה אובייקטיבי הנמצא מחוץ למסגרת החיים של הקהילה שהוא מבקר . בעיני עצמו ובעיני קהילתו ההוגה החברתי הוא "אחד . "מאתנו זרותו לכאורה נובעת מכך שבמהלך שיטוטיו בעולמות תרבותיים אחרים הוא אוסף רעיונות ממקומות שונים ומתרבויות שונות , ועל בסיסם הוא משקיף על החברה שבה הוא חי ופועל . עם זאת , מגמת פניו היא פנימה . הוא חותר "לחבר" אל תרבותו שלו את הרעיונות שקלט מבחוץ . נקודת התצפית המיוחדת שלו מאפשרת לו לחשוף אפשרויות הגנוזות בתרבות שלו . הגותו היא קריאה לחברה שהוא בשר מבשרה לעמה אה עצמה עם ערכיה , ולמצות את האפשרויות הגלומות בה . קשת הנושאים שבהם עסק גולדמן רחבה ומגוונת ביותר : הלכה , פילוסופיה , מחשבת ישראל , מתמטיקה , פיזיקה , ספרות , כלכלה , מוזיקה ועוד . ברוב המקצועות הללו הגיע לשליטה מקצועית מעמיקה . לאופקיו האינטלקטואליים הרחבים היה תפקיד חשוב בעיצוב הגותו הפילוסופית . מבחינה זו , היה גולדמן איש רנסנס . בתקופה שבה שימש מורה בבית הספר האזורי בשדה אליהו , כמעט לא היה מקצוע שלא לימד , כפי שניתן ללמוד מהסיכומים וראשי הפרקים המצויים בכתב ידו הצפוף במחברות הרבות שנותרו בעיזבונו . כתלמידיו באוניברסיטה היינו לא פעם משתאים כאשר ביקש להאיר נקודה כלשהו בפילוסופיה באמצעות אנלוגיה מפורטת ומלומדת ממוזיקה , מכלכלה או מאמנות - אנלוגיה שלבושתנו אמרה לנו מעט מאוד . לעוסקים בשני התחומים - מחקר של הגות פילוסופית מן העבר ויצירה פילוסופית עצמאית - צפויה סכנה כפולה : מצד אחד , העיסוק במחקר ההיסטורי עלול לדכא את היצירתיות , ולהביא לעיצוב משנה הגותית חסרת טעם וחשיבות . מצד שני , היוצר הפילוסופי רב הדמיון וההשראה עלול לגשת אל העיון המחקרי מתוך שעבוד הטקסטים והמסורה העיונית לצרכיו ולענייניו . הוא עלול לאבד את יכולתו להכיר במה שישנו "שם" בשל האינטנסיביות והמרכזיות של מה שישנו . "כאן" גולדמן התמודד היטב עם שתי הסכנות הללו . מחקריו הם מופת לקפדנות מדעית , ויצירתו הפילוסופית ביטוי למחשבה מקורית ומעמיקה . 5 ראו Michael Walzer , Interpretation and Social Criticism , Cambridge , Mass ., 1987 , 93 P

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help