sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השער הראשון מתמקד בישעיהו ליבוביץ כגיבור תרבות ישראלי . הפרק הראשון בוחן את שאלת היחס בין מחויבויות ערכיות שונות בהגותו של ליבוביץ . הטענה העיקרית של ליבוביץ היא , שמחויבות ערכית דתית מסלקת את האפשרות למחויבות ערכית מוסרית ; ולהפך : מחויבות מוסרית מסלקת את אפשרות המחויבות הדתית . העולם הדתי נבנה אפוא על יחס של ניגוד ומתח בין העולמות הערכיים השונים שבהם פועלים בני אדם . מן האדם נתבעת ההכרעה הדיכוטומיה או / או - או דת או מוסר . דיכוטומיה זו קיצונית אף מזו שהציע הפילוסוף הדני בן המאה התשע עשרה , סרן קירקגור , שליבוביץ , כפי שאראה בפרק הראשון , ממשיכו בצורה קיצונית ביותר . בפרק השני אבחן מחדש את תפיסת המידור המיוחסת לליבוביץ . על פי תפיסה זו , הדת מייצרת מרחב פעילות אוטונומי , מדור עצמאי בלתי תלוי בהקשרי חיים אחרים . כדי ליישב בין טענת הניגוד שבין דת למוסר לבין תפיסת המידור , עלינו להניח כי המידור מתייחס לתחומי פעילות חוץ דתיים , שאינם מחייבים מצדה של הדת עמידה והיערכות נפשית כזו היוצרת ניגוד , כמו למשל מדע . ואולם , התחום המעניין בהקשר זה הוא התחום הפוליטי . ליבוביץ קרא להפרדת הדת מהפוליטי , בהניחו שהפוליטי מייצר מרחב פעילות בלתי תלוי ובלתי מותנה בדת , בדיוק כפי שהדת לא מותנית בפוליטיקה . כפי שנראה בהמשך , למרות טענת אי התלות בין התחומים הללו במסגרת תפיסת המידור - תחום הפעילות הפוליטית נתפס כמאיים על החיים הדתיים . מעבר לפתרונה של אי התאמה זו המוצע בפרק השני , אטען שהאימה מן הפוליטי היא רק סימפטום המעיד על אופייה הבסיסי של העמידה הדתית הליבוביציאנית - האדם הדתי חי באיום מתמיד מהקשרי חיים אחרים . איום זה בא לידי ביטוי בהדרה מוחלטת של התרבות מהשיח הליבוביציאני . עניין זה נידון בהרחבה בפרק השלישי . סיכומו של דבר , ליבוביץ מייצג את הקושי , האופייני לדעתי לשיח הישראלי בכללו : ראשית , יש בו הדרה מתמדת של מרחבי תרבות . הדרה

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help