sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

דווקא הדרה זו קסמה לישראלים רבים שכן היא אפשרה להם לנהל את שיח הזהות והתרבות היהודית במושגים דיכוטומיים ? השער השני - ביקורת שיח הזהות היהודי ישראלי - עוסק בניתוח אופנים שונים שבהם החברה היהודית ישראלית משוחחת או נמנעת מלשוחח על זהותה . בשער זה אני צועד צעדים נוספים בהנהרת עצם טיבו של שיח הזהות וזיקתו לתרבות . מניפת הנושאים הפרושה בשער זה עוסקת בעיצוב התודעה האורתודוקסית , בתפיסת השואה כמכוננת זהות , באופני שיח הזכויות והזהות בישראל ובשיח על דת ומדינה . המשותף לשרשרת נושאים אלו הוא , שבכולם מצויה תשובה גלויה או סמויה על אודות היחס שבין עבר להווה , בין הדיאכרוני לסינכרוני - שני הצירים המכוננים את התרבות ואת הזהות היהודית ישראלית . כפי שניווכח , החברה היהודית ישראלית טרם השכילה לעצב יחס הולם לשני צירים אלו , והעימות המתמיד על הזהות עיצב בתוכה תפיסות דיכוטומיות המקשות על יכולת השיח להתנהל במסגרת אופקי דיון פתוחים וקשובים . האם החברה היהודית ישראלית נידונה לחיות במציאות של עימות מתמיד על זהותה ? האם התיווך הפוליטי ועזרותיו הוא האמצעי היחיד להסדרת השיח היהודי ישראלי ? תשובתי לשאלות אלו היא שלילית . ההתנהלות הישראלית הנוכחית אינה גזרת גורל המוטלת על חברה ; אחד האמצעים לתיקון ולשינוי אופני השיח הוא המודעות למגבלותיו , כמו גם לאפשרויות החלופיות הנמצאות בהישג יד . הצבעה על אפשרויות אלו היא עניינו של שער זה ושל השער השלישי והמסכם . השער השלישי - עיון בזהות ובתרבות - מציג תפיסה מקיפה בשאלת הזהות והתרבות המהווה תשתית הן לדיונים שנערכו בשני השערים הקודמים , והן לדיונים אפשריים חדשים שיהיו המשכו של שיח זהות דיאלוגי ופתוח . ספר זה הוא המשכו של ספרי אתגר השיבה אל המסורת , ( שגיא תשס '' ג ) ומבחינות רבות הוא משקף את ההנחות שליוו את הספר הראשון . שני הספרים יחדיו אמורים למפות מחדש את שדה הדיון בשאלת היחס אל הזהות היהודית , אל המסורת ואל התרבות המכוננים זהות זו . שני הספרים הם מסע אישי , אבל לא מסע פרטי ; הם הזמנה לדיון ולשיחה ותכליתם היא פתיחת הדיון ולא מיצויו . ספר זה , כקודמו , נכתב במשך כמה שנים . חלק מפרקיו פורסמו בבמות שונות , כשלבים בתהליך בניית הספר . חברים ותלמידים רבים ליווני בכתיבה ובמחקר , אם בביקורת ואם בעידוד , ואיני יכול למנות כאן את כולם , גם אם תורותיי מלוות אותם . יחד עם זאת אני חש חובה מיוחדת להודות לשני חברים ששנים ארוכות הם שותפים קבועים לשיחה ולדיון r חברי דרור ינון ,

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help