sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

או שלא מדעת , את אחד היסודות המהפכניים של ההתעוררות הלאומית היהודית , ומנכס אותה לתוך תפיסת עולמו הציונית דתית . הוא רואה את ההתעוררות הלאומית כחלק מתהליך כולל של שיבה מההתבוללות אל היהדות , שאף בה יש מרכיב לאומי מרכזי . בתור שכזו , הלאומיות היהודית היא תגובה לשינויים הדרמטיים שחוללה המודרנה . לדידו , לא מדובר בתופעה מודרנית מבית מדרשה של הלאומיות האירופית המודרנית , אלא ביסוד יהודי איתן שהושב על כנו . על כן אין הוא רואה בהתעוררות הלאומית תופעה שנועדה או שעלולה לשנות מן היסוד את ערכי החיים היהודים המוסריים והמסורתיים הקולקטיביים . העובדה כי ההתעוררות הלאומית היהודית הזאת מונעת על ידי עוברי עברה , היא המציבה אתגר בפניו , אך העיקרון של שותפות ודאגה ל'כלל ישראל' מביא אותו להסכים לשתף פעולה עם מי שהוא תופס כעוברי עברה ציוניים , שכן הוא סבור כי לא מדובר בתופעה בת קןימא , אלא תופעה בת חלוף . אם כן , לפי משנתו של הרב ריינס , על הציונות הדתית ליטול חלק מלא באקטיביזם המדיני וההיסטורי , כולל השאיפה לטפח אדם דתי פרודוקטיבי שיוכל לכלכל את עצמו ואת סביבתו . ואולם , הסייג שאותו מדגיש הרב ריינס הוא , שהדבר מותנה בכך שאקטיביזם זה לא יכלול אקטיביזם צבאי , שכן אקטיביזם צבאי עומד לדעתו בסתירה מוחלטת לייעודו המוסרי דתי והמשיחי של העם היהודי , ויש לתחום אותו בסייגים נורמטיביים , כמו למשל באמצעות פרשנותו למדרש 'שלוש . 'השבועות לעומתו , הראי"ה קוק ראה בהופעת הלאומיות המודרנית הכללית תופעה בעלת משמעות דתית והיסטוריוסופית . ההתעוררות הלאומית היהודית על ביטוייה החילוניים , ובכלל זה האקטיביזם המדיני - הם לפי דעתו תופעה חדשה , אך שורשיה העמוקים והנסתרים של תופעה זו יונקים מהקודש , והם גם יובילו אותה אל הקודש . כידוע , הראי"ה קוק סבר כי הופעת הלאומיות היהודית החילונית מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך היסטורי דיאלקטי המסמן את ראשיתו של תהליך הגאולה . בשונה מהרב ריינס , האקטיביזם הלאומי במישור המדיני וההיסטורי נתפס כסוג של מהפכה הקוראת לעם היהודי לצאת מהפסיביות שבה היה שרוי במהלך שנות הגלות הארוכות , ולאמץ אקטיביזם זה על ביטוייו השונים ( המדיני , החקלאי , החברתי . ( המשותף לראי"ה קוק ולרב ריינס הוא , שגם בחזונו של הראי"ה קוק החזרה לאקטיביזם אינה כוללת את האקטיביזם הצבאי . בלא מעט מכתביו עולה כי גם בשלב הראשון של הגאולה - השלב הלאומי - עם ישראל יהיה ביחסים הרמוניים עם אומות העולם , וזאת דווקא בשל הייעוד המשיחי האוניברסלי שלו הוא נקרא . יתר על כן , בכתביו של הראי"ה קוק נמצאים ביטויים

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים

כתר ספרים (2008)בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help